انقلاب استارت آپ­ها در کشاورزی

چگونه فناوریهای نوین به توسعه پایدار کشاورزی کمک می کند؟

 

استارت­آپ به پروژه‌هایی گفته می‌شود که در جریان آن، یک ایده خام، به کمک تلاش و کوشش یک گروه به تولید یک محصول می‌انجامد و زمینه برای فروش آن محصول فراهم می‌شود .استارت آپ تمامی مسیر از صفر تا صد را طی می‌کند و تمامی مراحل را به صورت آزمون و خطا و یا یادگیری اصول و مبانی پایه آن انجام می‌دهد. در استارت‌آپ‌ها کارآفرینی و فعالیت‌های مرتبط با آن نقش فراوانی در ایجادشان بازی می‌کند. از دیگر ویژگی‌های استارت‌آپ‌ها می‌توان به رشد سریع آنها در عرصه تجاری و اقتصادی اشاره کرد. این شرکت‌ها در زمینه تولید راه‌حل‌های خلاقانه را جست‌وجو می‌کنند.

استار­­ آپ ها امروزه به کمک حل مشکلات جهان پر از تغییر و تحول آمده اند و با ایده پردازی و  به سرانجام رساندن ایده در جهت رسیدن به هدف مشخص به فعالیت می پردازند . در همه فعالیتهای اقتصادی حضور استارت آپ ها دیده می شود و بخش کشاورزی نیز برای مدیریت مسایل و چالش های کنونی و آینده خود در جهت توسعه پایدار از استارت آپ ها سود می برد در خصوص موضوعات مختلف همچون  حفظ و صیانت از منابع طبیعی ، کاهش ضایعات ، فروش محصولات و …

چالش های بخش کشاورزی و غذا  فراوان است : انتظار می­رود جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ به ۹ میلیارد نفر افزایش یابد، این بدان معناست که طبق پیش بینی سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد، برای جلوگیری از قحطی عظیم، بایستی تولید جهانی غذا ۷۰ درصد افزایش یابد. به طور همزمان ، صنعت کشاورزی با افزایش هزینه­های تولید ، کمبود نیروی کار، ناکارآمدی مدیریت زمین و آب ، ضایعات و هدرفت مواد غذایی در بخش تولید  و مصرف روبرو است. بر اساس گزارش” وضعیت ناامنی غذا در جهان سال ۲۰۱۹”،  بیش از ۸۲۰ میلیون نفر در گروه «ناامنی غذایی» طبقه‏بندی شده‏‏اند و دست کم ۱۵۵ میلیون نفر در سال ۲۰۲۰ به دلیل درگیری و جنگ ، حوادث شدید جوی و شوک­های اقتصادی مرتبط با کووید-۱۹ با بحران ناامنی غذایی روبرو شدند. چالش پیش روی جهان تهیه غذا و دسترسی به آن برای جمعیت درحال رشد و جمعیت درگیر با ناامنی غذایی است. از طرف دیگر تولید بخش کشاورزی  چاقوی دو لبه است از طرفی فعالیتهای بخش کشاورزی همانند توسعه جنگل باعث کاهش گازهای گلخانه ای می شود و از طرف دیگر برخی فعالتیهای بخش  به انتشار گازهای گلخانه ای کمک می کند. به عنوان نمونه طبق گزارش فائو ، بخش دام مسئول ۱۸ درصد از انتشار گازهای گلخانه ای بخش کشاورزی است.

آینده هر چه باشد، ما نیاز به غذا خواهیم داشت. امنیت غذایی یک مشکل بزرگ است زیرا تغییرات آب و هوایی و مخاطراتی همانند کووید-۱۹  باعث می­شود که اعتماد به تولید مطمئن دشوارتر باشد. آینده پایدار برای غذایی که می خوریم آنقدر مهم است که موسسه نوآوری و فناوری غذای اروپا  که پیشگام در  ابتکار نوآوری غذایی در اروپا است  و تلاش می کند سیستم غذایی را پایدارتر ، سالم تر و قابل اعتمادتر کند،  ((European Institute of Innovation & Technology (EIT) به تازگی بیش از ۵ میلیون یورو برای کمک به مشاغلی که روش سیستمهای غذایی  کنونی را دگرگون می کنند در نظر گرفته است. اما این تحول در سیستم های غذایی به چه معناست؟ استارت آپ ها در سراسر اروپا در حال تغییر اندیشه مردم  در مورد آنچه می خوریم و یافتن راه حل های جدید برای مشکلات زیست محیطی مرتبط با تغذیه کره زمین هستند.

به عنوان مثال Noquo یکی از استارت آپ هایی است که در سوئد مستقر است و به دنبال تولید پنیری از حبوبات (از میوه یا دانه گیاه) هستند و آنها معتقدند که فن آوری ساخت پنیر قدیمی بر پایه شیر حیوانات دیگر در شرایط کنونی وضعیتی نیست که بتوانیم از آن پشتیبانی کنیم. یا Karma   اپلیکیشنی است که به خرده فروشان مواد غذایی اجازه می دهد غذای مانده خود را به نصف قیمت به مصرف کنندگان بفروشند. این اپلیکیشن ابتدا در سوئد آغاز به کار کرد و  با رستوران ها و سوپرمارکت های این کشور کار را پیش برد  اما اکنون فعالیت های خود را با انگلیس و فرانسه گسترش داده است. هدف جلوگیری از هدر رفتن مواد غذایی است که به آشغال تبدیل نشوند. از زمان تاسیس ، کارما بیش از ۸۰۰ تن زباله مواد غذایی رابه کود تبدیل کرده که مورد تحسین باراک اوباما قرار گرفت.

همچنین  استارت آپ­های فناوری کشاورزی و غذایی ( (Agrifood Tech در سراسر جهان در حال توسعه راه حل های نوآورانه برای مقابله با چالش های بخش کشاورزی و غذا هستند. Kray Technologies اولین سمپاش پهپادی دیجیتال – و کاملاً بدون سرنشین – جهان را ایجاد کرد که کودها و سموم دفع آفات را به درخواست  کشاورزان به زمینهای آنان می رساند. این راه حل در مقایسه با روشهای جایگزین فعلی به سوخت ، نگهداری و کارکنان کمتری نیاز دارد و هزینه های کشاورزان را کاهش می دهد. هواپیمای بدون سرنشین می تواند تا ۱۲۰۰ هکتار در روز عملیات انجام دهد. Trapview یک پلت فرم خودکار کنترل و پیشگیری از آفات است که امکان جمع آوری قابل اعتماد داده های نظارت بر آفات را فراهم می کند. همچنین زمان وقوع آفت را پیش بینی می کند و به تولید کنندگان اجازه می دهد تا به شرایط موجود پاسخ درستی دهند. AgriWebb یک نرم افزار مدیریت مزرعه است که ثبت سوابق را ساده می کند ، به نیازهای حسابرسی و اعتبارسنجی کمک می کند و بهره وری مزارع را افزایش می دهد. این ویژگی ها شامل ثبت کامل سوابق ، نقشه برداری از مزرعه ، برنامه ریز عملیاتی ، مدیریت موجودی ، مدیریت وظایف ، مدیریت مزرعه ، برنامه های امنیت زیستی و موارد دیگر است. Smallhouse اولین و تنها مزرعه پرورش قارچ ارگانیک در نیویورک است. فناوری Smallhold به رستوران ها ، فروشگاه های مواد غذایی و بازارهای مرتبط آنها اجازه می دهد تا قارچ و سبزیجات برگ دار را به صورت یکپارچه در محل پرورش دهند. Smallhold امیدوار است که در سراسر ایالات متحده گسترش یابد و محصولات تازه را به مناطق شهری وارد کند. بیش از ۲۵۰ شرکت تازه تأسیس فناوری کشاورزی و غذایی در هند در سراسر زنجیره ارزش وجود دارد که  با  استفاده از فناوری و نوآوری  در جهت توسعه پایدار بخش کشاورزی فعالیت می کنند .

همه نمونه های اشاره شده  از استارت آپ های کشاورزی و غذایی است  که به دنبال راه حل یک مساله یا بهبود وضعیت موجود و یا پاسخ به نیاز­های موجود و آینده با ارائه  ایده و طراحی و اجرایی کردن آن هستند . در شرایط کنونی که بخش کشاورزی و غذا با تهدیدهای تغییرات آب و هوایی ، آفات و بیماریها ، خشکسالی و کم بارشی ، افزایش هزینه تولید و … مواجه بوده و کووید-۱۹ هم به دلایل مختلف از جمله  محدودیتهای جابجایی، قرنطینه و تعطیلی یا رکود کسب و کارهای مرتبط با غذا که به صورت مستقیم و غیر مستقیم  بر تولید محصولات کشاورزی و غذا  تاثیر دارند، حضور استارت­ها دیگر یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است تا با خلاقیت، نوآوری، فناوری و دانش بتوان مدیریت هوشمندی برای بخش کشاورز ی و غذایی و ذینفعان آن با حفط منابع و محیط زیست داشت این نکته نیز قابل تامل است که به دلیل شیوع ویروس کووید-۱۹ بسیاری از کسب و کارها تعطیل یا حجم فعالیت آنها کم شده و درآمد و معیشت کارگران و کارفرمایان را به خطر می­اندازد به خصوص کسب و کارهای مرتبط با گردشگری و تهیه غذا . در این شرایط توسعه استارت­ آپ ها می تواند یک فرصتی برای توسعه اشتغال و درآمد زایی باشد. آمار و اطلاعات  نشان می دهد که سرمایه گذاری در استارت­آپ های محصولات غذایی از سال ۲۰۱۳ تاکنون ۳۷۰ درصد رشد کرده است.  سال ۲۰۲۰  به دلیل  همه گیری کووید-۱۹بر سرمایه گذاری در نوآوری­های محصولات غذایی تأثیر گذاشته است .در سال ۲۰۱۹ ، استارت آپ های مواد غذایی زراعی ۴٫۷ میلیارد دلار آمریکا  سرمایه گذاری داشتند  که رشد ۶،۸ درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می دهد.

برای توسعه استارت­ آپ­ها در وهله اول نیاز به یک ایده  است که آن ایده طراحی شده  و برای دستیابی به هدف مشخص (حل مساله و چالش یا پاسخ به یک نیاز ) خلاقیت و نو آوری به خرج داد و سپس ایده را اجرایی نمود. برای طراحی ایده  نیازمند شناخت واقعی وضعیت موجود و آینده بخش کشاورزی و غذایی و شناسایی مشکلات و چالش های اصلی و نیازهای واقعی بخش کشاورزی و غذایی است . به عبارتی شناسایی ایده وفرصتها لازمه توسعه استارت آپ ها است . در حال حاضر در کشور ما استارت آپ ها بیشتر حول و حوش فروش محصولات و بازاریابی است و به چالش های اصلی بخش کشاورزی و امنیت غذایی توجه کمتری می شود موضوعاتی در خصوص آفات ، مدیریت دانش ، مدیریت مزرعه ، بهره روی ، حفاظت از منابع(آب و خاک) و محیط زیست، تنوع زیستی،گردشگری کشاورزی و روستایی و … از این رو به نظر می رسد واکاوی هدفمند و واقعی نیازهای بخش کشاورزی و مشکلات و چالش ها  به همراه چگونگی تبدیل این چالش ها و نیازها به ایده و فرصت از ضروریات توسعه استارت آپ ها در کشور ماست. شناسایی ایده و فرصت  به همراه خلاقیت و نو آوری می تواند به توسعه استارت آپ های کارامد و پایدار منجر شود . به عبارتی  نمیتوان انتظار داشت خلاقیت و نوآوری در توسعه استارت آپها دیده نشود .  نکته مهم دیگر بررسی امکان سنجی توسعه استارت آپ هاست که آیا قابلیت اجرایی شدن دارند و چه الزاماتی مورد نیاز است و ظرفیت توسعه استار آپ ها چقدر است ؟ اینکه تعداد بیشماری استارت آپ بر موضوع بازار فروش تکیه کرده  به طور یقین موضوع پایداری استارت آپ هار ا با مشکل مواجه می سازد .

به طور یقین در امکان سنجی برای الزامات توسعه استارت آپ ها به حمایت هوشمندانه دولت و حاکمیت نیاز است یعنی همان حکمرانی خوب . دولت ها بر اساس ماموریت ها و وظایف ذاتی خود انواع مسئولیت های مختلف را در توسعه کسب و کار در جامعه بر عهده دارند  ارتقا و بهبود شاخص های  فضای کسب و کار،  قوانین و مقررات کارآمد ، بسته های حمایتی مناسب  از جمله وظایف حاکمیت است. تامین سرمایه، پشتیبانی فنی ،  ارایه امکانات عمومی نظیر فضای کاری و زیرساخت های فنی و همچنین حمایت های حقوقی و قانونی از مهم ترین خدماتی است که به استارت آپ ها ارائه می شود .همراه با سرمایه گذاری در توسعه زیرساخت های روستایی ، برای  آموزش کشاورزی در آموزش و پرورش باید بودجه بیشتری در نظر گرفته شود تا توانایی استفاده از فناوری پیشرفته کشاورزی و مشارکت جوانان و کشاورزان کارآفرین و نوآورانه تقویت شود. توجه به توسعه منابع انسانی و ظرفیت سازی ، به ویژه در سازمان های محلی ، برای سازماندهی بهتر ارائه خدمات و سایر پشتیبانی های ترویجی برای توسعه استارت آپ­ها ضرورت دارد . در این میان مشوق های مالیاتی و اعتباری برای توسعه استارت آپ هایی که در مناطق روستایی و به خصوص آنهایی که بانوان روستایی  را به کار مشغول می­کنند، می تواند ضمن پرداختن به چالش­ها و نیازهای روستا و تبدیل آن به یک ایده زمینه ایجاد اشتغال و درآمد را برای روستائیان فراهم سازد . به موازات آن ، طرح های کشاورزان جوان بایستی برای تشویق جوانان به ورود به بخش و شروع کار خود توسعه یابد. به طور یقین توسعه استارت­آپ­ها بر حسب نیاز بخش کشاورزی و روستایی حال و آینده، نیازمند راهبرد و تعیین سیاستها و خط مشی­های مناسب است سیاستهایی که بر توسعه و تقویت فناوری، نو آوری دیجیتال، تقویت اکوسیستم توانمندی بنا شده باشد . توسعه شتابدهنده ها نیز یکی از نیازهای استارت­آپ­های بخش کشاورزی و روستایی است . شتاب دهنده­هایی که با خدمات آموزشی و مشاوره ای  و ترویجی، توسط مربی های متخصص، به یک ایده و طرح جهت داده و  در صورتی که یک ایده قابلیت اجرایی شدن داشته باشد، آن ایده  را تحت نظارت قرار داده وحمایت خود را، از ابتدای مسیر تا پایان موفقیت استارت­آپ، در بازه ی زمانی مشخص، ایفا کرده و تا معرفی محصولات استارتاپی و حتی فروش محصولات، این پشتیبانی و همراهی را ادامه دهند .  در این مسیر سازمان های مردم نهاد نیز  با تبادل ایده به توسعه فعالیت های استارت آپ ها کمک کرده و  راه توسعه استارت آپ ها هموارتر می گردد.

 

منتشر شده : آینده نگر- شماره صد وده ، مرداد ماه ۱۴۰۰ 🇮🇷

انقلاب استارت آپ ها در کشاورزی

 

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *