✍️سوال از ریاست محترم جمهور

?مطالبه گری?

بعد از شیوع ویروس کرونا و اعلام آن توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و در سایه نبود یک سیستم هوشمند مدیریت بیماری و بحران به قدری اخبار و آمار متفاوت و حتی غیرعلمی (که با اصول آمار و شیوه برآورد تعداد مبتلایان مطابقت نداشت ) ارائه شد که همه مردم سردرگرم شدند و استرس و نگرانی‌های زیادی را به همراه داشت به خصوص خانواده هایی که کودک، سالخورده یا بیمار داشتند. این نگرانی را با جملاتی اینکه ” ترس نداشته باشید کرونا فقط دو درصد را می کشد” خیلی به نظر من با روانشناسی رفتاری مردم کشور ما در شرایط بحران کارساز نیست چرا که ممکن است من هم جزو همون دو یا سه درصد باشم مگر مشخص است این دو درصد اسامی‌شان کیست که دیگران نگران نباشند ؟ با این اوضاع، نگرانی که نه به خاطر ترس از ویروس به خاطر نبود یک سیستم مدیریت هوشمند بحران در کشور بر جامعه ما حاکم شده نیازمند توجه علمی(اتاق فکری شامل از متخصصین مختلف پزشکی، روانشناسی، اجتماعی و اقتصادی) دارد چرا که می‌تواند هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی زیادی را بر ما تحمیل کند. در خبرهای دو روز قبل دیدم که قرار است ” ستاد ملی مبارزه با کرونا ” با ریاست آقای دکتر روحانی تشکیل شود ،خیلی خوشحال شدم از این بابت که قراره این مدیریت هوشمند شکل بگیره و دغدغه مردم کمتر شود .اما تا الان ظهر چهارشنبه هشتم اسفند ماه بازخورد نقد و انتقاد و اظهار نظرهای مردم را که می‌بینم ، به این نتیجه می‌رسم که این ستاد هم نتوانست دغدغه مردم را کمتر کند و حتی باعث ایجاد عدم اطمینان بیشتری شد که خودش آسیب اجتماعی است و شرایط را برای بروز شایعات و جنگ روانی تشدید می کند. به چند مورد از نقدهای انجام شده از خروجی ” ستاد ملی مبارزه با کرونا ” اشاره می‌کنم :

?قرنطینه و تعطیل کردن مناطق آلوده به ویروس کرونا خواسته مردم است نه دشمن . همه کشورها که تعداد مبتلایان و فوت شدگانش زیاد می شود برای حفظ سلامت مردم این کار را می کنند این یعنی مدیریت که در زمان لازم اقدام لازم را انجام داد .سوال از ریاست محترم جمهور این است که آیا شما این کار را انجام ندهید به عنوان نماینده ملت ضرر و زیانهایی که به مردم می‌رسد چه از نظر جانی، چه سلامتی و چه اقتصادی و اجتماعی ، قرار است جبران شود ؟معیار ستاد برای تصمیم‌گیری چیست ؟ لازم است تحلیل‌های انجام شده علمی را منتشر کنید که همه ما به این اطمینان برسیم که کرونا بر خلاف همه یافته‌ها و مشاهدات در کشورهای دیگر در کشور ما آسیب چندانی ندارد و این فقط یک شایعه هست و یک اقدام بر علیه ما .

?نکته مهم دیگر اینکه ریاست محترم جمهور بیان فرمودند از شنبه روال عادی در کشور برقرار است و مردم به زندگی روزمره خودشون برگردند. سوال از ریاست محترم جمهور : آیا قرار است ویروس کرونا مودبانه از کشورمون اخراج شوند ؟ آیا قرار است تا شنبه دهم اسفند ماه مبارزه با این ویروس کامل شده و همه استانهای درگیر با این ویروس پاکسازی شده و مردم با خیال راحت به زندگی عادی برگردند ؟ شنبه قراره چه اتفاقی بیفتد که روال زندگی عادی شود ؟

? ریاست محترم جمهور فرمودند مردم نگران مواد ضدعفونی، شوینده‌ها ماسک و غیره نباشند. این نگرانی هست، قرار است چطوری و کی رفع بشود ؟ نگرانی مردم بابت مواد غذایی و تورم آنها چه می‌شود ؟ در این شرایط بهترین عامل مبارزه با این ویروس را پزشکان افزایش توان سیستم دفاعی بدن می‌دانند. اگر فرد نتواند تغذیه مناسب داشته باشد چطوری با این ویروس مبارزه کند ؟ نگرانی دسترسی به غذای سالم صد البته فشار روانی بیشتری بر مردم تحمیل می کند. به عنوان  نمونه نمی‌دانیم نانی که می خریم و دستها به آن می خورد آلوده هست یا نه ؟

?در کنار این موارد این نکته هم بسیار مورد نقد قرار گرفته اگر این بیماری کنترل شده و جای نگرانی نیست چرا مجلس شورای اسلامی و اجلاس خبرگان تعطیل شده است؟ مردم آن را که می‌بینند قضاوت می کنند اگر تهدیدی وجود ندارد و روال عادی زندگی برقرار است بایستی برای همه باشد استثنایی وجود ندارد.
?این نکته را یادآور می شوم مردم کشور ما فهیم هستند، حداقل یک تحصیلکرده در همه خانواده ها هست و مطالعه می کنند و اخبار جهانی را دنبال می کنند و ما مردم انتظار داریم همانند چین و سایر کشورها اقدامات لازم و علمی برای مقابله با این بیماری دیده شود و در آن مشارکت فعال داشته باشیم. با موعظه نمی‌توان بر این بیماری غلبه نمود اگر چین هم اقدامات سختگیرانه و دستوری نداشت الان کل کشورش درگیر شده بود.

#شفافیت_مدیریت_مسوولیت_پذیری

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *