✍️مقایسه قیمت تولید کننده، عمده فروشی و خرده فروشی گوشت مرغ

?نبض قیمت بازار ?

?آمار و راقام منتشر شده نشان می‌دهد که قیمت مواد غذایی در بازار دارای نوسان بوده که دلایل این نوسانات به عوامل مختلفی برمی‌گردد که از جمله عوامل متغیرهای کلان اقتصادی همانند نرخ ارز ، سیاست های پولی ، قدرت خرید مصرف کننده ،نرخ تعرفه گمرکی ، صادرات و … و همچنین عوامل درون بخش کشاورزی است که از جمله مهمترین آنها می‌توان به سامانه های مدیریتی محصول مانند زنجیره ارزش ، قیمت نهاده‌ها، وضعیت واسطه‌‏گری محصول در بازار، تغییرقیمت کالای جانشین و مکمل اشاره نمود.

?در مطالعات تجربی و بررسی‌های کارشناسی مشخص شده که فرآیند توزیع و انتقال محصول از تولیدکننده تا مصرف کننده، بیشترین سهم را در افزایش قیمت محصول در بازار داشته است. به عبارتی سهم عوامل توزیع و فروش در حاشیه بازار بیشتر از دیگر بازیگران زنجیره ارزش است.

?عملیات و فرآیندهایی که در مسیر بازاررسانی محصولات کشاورزی روی آنها صورت می‌گیرد تا از تولیدکننده به دست مصرف کننده برسند؛ از قبیل انبارداری، حمل و نقل، بسته بندی؛ موجب ایجاد ارزش افزوده روی این محصولات و در نتیجه اختلاف قیمتی بین قیمت دریافتی تولیدکننده و قیمت پرداختی مصرف کننده می شود. این شکاف قیمت را حاشیه بازاریابی (Marketing Margin) می‌گویند. این شکاف قیمت اگر حاصل ایجاد ارزش افزوده و خلق ارزش باشد، قابل قبول است اما اگر به دلیل ناکارآمدی بازار باشد، هزینه اضافی را به مصرف کننده تحمیل می نماید.

?در خصوص گوشت مرغ ، تولید کننده مرغ گوشتی با تهیه نهاده ها و مدیریت تولید، مرغ زنده را تولید و به کشتارگاه ارسال تا تبدیل به گوشت مرغ شود. سپس گوشت مرغ توسط عمده فروش به خرده فروش منتقل شده و در نهایت به مصرف کننده می رسد. توجه به این که ۲۸ درصد از وزن هر کیلوگرم مرغ زنده امعاء و احشا بوده و در حین کشتار از دست می‌رود، از هر کیلوگرم مرغ زنده ۷۲۰ گرم گوشت مرغ استحصال می‌شود.

?اطلاعات منتشر شده شرکت پشتیبانی امور دام کشور حاکی از آن است که قیمت هر کیلو مرغ زنده در دی ماه ۱۳۹۸ در حدود ۸۵۶۸ تومان، قیمت یک کیلو مرغ آماده طبخ عمده فروشی در حدود ۱۱۸۷۰ تومان و یک کیلو مرغ آماده طبخ خرده فروشی در حدود ۱۲۵۷۵ تومان است .

?بر اساس گوشت استحصال شده از مرغ زنده ، قیمت هر کیلو گوشت مرغ در حدود ۱۰۹۶۷ تومان می‌شود که تفاوت آن با قیمت عمده فروشی در حدود ۹۰۳ تومان و خرده فروشی در حدود ۱۶۰۸ تومان برای هر کیلو است. به عبارتی دیگر قیمت عمده فروشی ۸٫۲ درصد و خرده فروشی گوشت مرغ در حدود ۱۴٫۷ درصد بیشتر از گوشت استحصال شده از مرغ زنده است. از طرف دیگر اطلاعات نشان می‌دهد که در دی ماه ۱۳۹۸ قیمت یک کیلو گوشت خرده فروشی در حدود ۷۰۵ تومان بیشتر از قیمت عمده فروشی (۵٫۶ درصد ) بوده است.

?بررسی آمار نشان می دهد که از میزان تفاوت قیمت تولید کننده با قیمت بازار یعنی ۱۶۰۸ تومان برای هر کیلو گوشت مرغ، سهم عمده فروش ۵۶ درصد(۹۰۳ تومان برای هر کیلو) و سهم خرده فروش ۴۴ درصد( ۷۰۵ تومان برای هر کیلو) است. بنابراین سهم عمده فروش در حاشیه بازار بیشتر از خرده فروش است.

✍️سوال : آیا این سهم عمده فروش و خرده فروش از حاشیه بازار حاصل ایجاد ارزش افزوده و خلق ارزش است؟ آیا می توان در فرآیند توزیع و فروش هزینه‌ها را کاهش داد؟ از چه طریقی (از طریق کارآمدی کانالهای توزیع، روشهای نوین فروش و ساماندهی واسطه‌گران وتخصصی نمودن آنان) ؟

#مدیریت_تورم

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *