✍️روند متوسط قیمت شکر در سال ۱۳۸۹

?نبض قیمت بازار ?

?شکر جایگاه ویژه‌ای در سبد خانوار دارد. این کالا بصورت مستقیم و به همراه چای، شربت، آب میوه، تهیه غذاهای شیرین، مرباها و غیره در خانواده‌ها مصرف می‌شود. بر اساس اطلاعات بودجه خانوار مناطق شهری بانک مرکز ی، میزان مصرف شکر خانوار (بعد خانوار ۳٫۲۸ نفر) در سال ۱۳۹۶ در حدود ۸ کیلوگرم گرم بوده است که طی دوره ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۶ روند مصرف شکر نزد خانوار نزولی بوده است به طوری که از رقم ۱۵ کیلو گروم در سال ۱۳۸۷ به رقم ۸ کیلوگرم در سال ۱۳۹۶ رسیده که در حدود ۷ کیلوکرم از مصرف سالانه یک خانوار شهری کم شده است. شکر به عنوان کالای نهایی توسط خانوار مصرف می‌شود و میزان مصرف آن به عواملی مختلفی از قبیل سلیقه و ترجیحات، درآمد، قیمت شکر و قیمت کالای جانشین و مکمل شکر بستگی دارد.

?شکر علاوه بر مصرف خانوار در صنایع مختلف از قبیل نوشابه سازی، آبمیوه‌سازی، مرباسازی، ژله، بستنی، شکلات سازی، کیک و کلوچه و شیرینی سازی به عنوان یکی از نهاده های تولید نقش دارد. به عبارتی شکر به عنوان کالای واسطه ای در فرآیند تولید صنایع مرتبط حضور دارد. میزان مصرف شکر در صنایع مختلف به عواملی مختلفی از قبیل تقاضا برای صنعت و قیمت شکر بستگی دارد.

?قیمت شکر عامل مهمی در انتخاب میزان شکر برای مصرف خانوار و هزینه تمام شده محصولات صنایعی است که از آن به عنوان نهاده تولید استفاده می کنند. از این رو قیمت می تواند الگوی مصرف خانوار را تغییر داده و از سوی دیگر قدرت و مزیت رقابتی قیمتی(قیمت تمام شده داخلی در مقایسه با قیمت جهانی ) را تحت تاثیر قرار دهد. از این رو بررسی روند قیمت یکی از متغیرهای مهم به منظور شناسایی اثر آن بر میزان مصرف(نهایی و واسطه ای ) است.

?بر اساس اطلاعات منتشر شده مرکز آمار ایران در دی ماه ۱۳۹۸ قیمت یک کیلو شکر در کشور ۵۸۷۹ تومان بوده که نسبت به آذرماه در حدود ۰٫۵۶ درصد (یعنی ۳۳ تومان برای هر کیلو) افزایش قیمت داشته است . قیمت شکر در دی ماه ۱۳۹۸ نسبت به دی ماه سال ۹۷ در حدود ۴۱ درصد (یعنی ۱۶۹۳ تومان برای هر کیلو) و نسبت به دی ماه ۹۶ در حدود ۷۹ درصد (یعنی ۲۵۹۸ تومان برای هر کیلو) افزایش قیمت داشته است. آمار حاکی از آن است که افزایش شدید قیمت شکر طی دو سال گذشته اتفاق افتاده است .

?در ابتدای سال ۱۳۹۸ فروردین ماه قیمت هر کیلو شکر در حدود ۶۲۰۰ تومان برای هر کیلو بوده که با افت و خیزهایی به رقم ۵۸۷۹ تومان در دی ماه رسیده به طوری که ماه های خرداد، تیر، مرداد، شهریور، آبان و آذر با کاهش قیمت مواجه بوده و فروردین ، اردیبهشت ، مهر و دی با افزایش قیمت مواجه بوده است . بیشترین قیمت شکر در اردیبهشت ماه با ۷۷۴۹ تومان برای هر کیلو و کمترین قیمت مربوط به آذرماه با ۵۸۴۶ تومان برای هر کیلو بوده است.

?در خبرها آمده است که تغییر نرخ ارز واردات شکر از ۴۲۰۰ تومانی به ارز نیمایی قرار است عملیاتی شود . اظهار نظر مسوولین حاکی از آن است که هیچ افزایش قیمت شکر با تغییر نرخ ارز در بازار اتفاق نمی افتد و دلیل آن را ذخیره مناسب شکر اعلام نموده‌اند. این سوال مطرح می‌شود آیا رفتار اقتصادی عاملان اقتصادی(مصرف کنندگان شکر به عنوان کالای نهایی و واسطه ای ) در مقابل تغییر نرخ ارز از ۴۲۰۰ تومانی به نیمایی تغییری نخواهد کرد ؟ آیا با واردات شکر با دلار قیمت بالاتر ، قیمت عرضه شکر داخلی را تغییری نخواهد داد؟ آیا عدم تقارن مثبت در بازار شکر وجود ندارد(هرگونه افزایش یا کاهش در قیمت وارداتی عیناً به قیمت داخلی منتقل نمی شود. این انتقال نامتقارن قیمت مثبت بوده که به معنای واکنش قویتر قیمت شکر به افزایش قیمت وارداتی این محصول، نسبت به کاهش قیمت وارداتی است) ؟ حال باید منتظر بود و قیمت شکر را رصد نمود که طبق گفته مسوولین تغییری نخواهد کرد .?
#مدیریت_تورم
#راست_آزمایی_وعده_مسوولین

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *