سیل سیستان چقدر هشدارآمیز است؟

همیشه یک نکته مدیریتی آویزه گوش مدیران متخصص و خردورز هست که هر تهدیدید را به فرصت تبدیل کن و اجازه نده هر فرصتی به تهدید تبدیل شود. آمیزه علم و هنر مدیریت با هم، این توانایی و دانایی را به مدیر می‌دهد که با مشارکت فکری جمعی با متخصصان، مسیر و سرانجام فرصت‌سوزی را کم و فرصت‌سازی را گسترش دهد.

در این چند روز اخیر شاهد بارش باران این نعمت الهی بر سرزمین خشک و تشنه استان سیستان وبلوچستان بودیم اما متاسفانه با وجود سابقه سیل در استان هنوز تدابیر مدیریتی کارآمد برای جلوگیری و پیشگیری از خسارت احتمالی بارش و ذخیره‌سازی باران در نظر گرفته نشده است.

در سال ۱۳۹۵ سیل استان سیستان و بلوچستان بر اساس برآوردهای نخستین حاکی از خسارت ۱۵۰ میلیارد تومانی به زیرساخت‌های کشاورزی، جاده‌ای و ساختمانی در این استان بوده است. در حال حاضر باران شدید و جاری شدن سیلاب باعث وارد شدن خسارت به این استان محروم و کم در آمد است. تکرار این خسارت‌ها توان اقتصادی استان را به شدت کاهش داده و روند توسعه پایدار را تضعیف می‌کند.

با توجه به نوع بارندگی در سیستان و بلوچستان که در زمان کوتاه (به طور معمول پایان دی‌ ماه و اوایل بهمن) با شدت زیاد به وقوع می‌پیوندد نیاز به مدیریت پیشگیری، هشدار و پایش داده‌ها است.

استان سیستان و بلوچستان از ابتدای سال آبی جاری(مهر ۹۸ تا پایان روز ۲۱ دی ماه ۱۳۹۹) معادل ۱۲۴٫۷ میلی متر بارش تجمعی داشته که نسبت به سال آبی گذشته بیش از دو هزار درصد و نسبت به متوسط دراز مدت(۵۱ ساله) ۲۹۱ درصد افزایش دارد. بارش شدید سال آبی ۹۹-۹۸ استان سیستان و بلوچستان با مشاهده چند رقم واضح و مشخص است، بارندگی میزان بارندگی تجمعی سال آبی جاری، ۲۴٫۷ ، سال آبی گذشته ۳٫۹ و درازمدت ۳۱٫۹ میلی متر بوده است.

این ارقام هشداری است برای مسئولان و برنامه‌ریزان تا خسارت شدیدتری حاصل نشده زودتر فکری کنند. این سوال مطرح می‌شود که چرا بارش باران تبدیل به سیل می‌شود؟ جذب پایین خاک به دلیل خشکسالی مکرر در استان، کاهش پوشش گیاهی و مرگ برخی آبخوان‌های استان از جمله دلایل آن است.

مردم استان سیستان وبلوچستان تاب‌آوری هزینه‌های انسانی، زیرساختی، ساختمانی و کشاورزی ناشی از سیل را ندارند. مردمان دیار سیستان نیاز به آمیزه علم و هنر مدیریت در بخش «مدیریت آب» دارند که بتوانند سامانه پایش و پیش‌بینی سیلاب و سیستم هشدار را طراحی و عملیاتی نمایند و راهکارهای مناسب ذخیره آب باران، آبخوان‌داری و پخش سیلاب را پیاده‌سازی کند. ایجاد سیستم «پایش و پیش‌بینی سیلاب و هشدار» نیازمند منابع مالی است تا بتوان این دو سیستم را طراحی و عملیاتی نمود. راستی آیا در لایجه بودجه سال ۱۳۹۹ به این موضوع توجه شده و تامین اعتبار شده است؟

 

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *