✍️Slow Food در مقابل Fast Food ؟

?امروزه ، افرادی که فست فود بیشتری نسبت به غذای خانگی را در وعده های غذایی دارند، میزان بیماری های مرتبط با رژیم غذایی آنان افزایش یافته است . از همین رو  در مقابل فست فود ، اسلو فود جنبشی است که در سراسر جهان راه اندازی شده  و غذایی را ترویج می کند که نه تنها برای انسان مفید است بلکه برای کشاورزان و کارگران و کره زمین نیز سودمند است.

 ? این جنبش در لوای سازمان غیرانتفاعی شکل گرفته است .  Slow Food International سازمانی است که غذای محلی و آشپزی سنتی را ترویج می‌کند. در سال ۱۹۸۹ در ایتالیا تأسیس شد و از آن زمان در سراسر جهان رواج یافت. این سازمان تاسیس شد تا از فراموشی و از بین رفتن فرهنگ‌ها و سنت های مواد غذایی محلی جلوگیری کند و در این میان این هدف را دنبال می‌کند که به مردم بگویید که توجه کنند غذایی که می‌خورند از کجا می‌آید و چکونه تهیه می شود و چگونه انتخاب غذا  و سبد غذایی بر سلامتی ما تاثیر می‌گذارد.

?   این سازمان از زمان ایجاد خود به یک جنبش جهانی تبدیل شده است که میلیون ها نفر را در بیش از ۱۶۰ کشور جهان درگیر می کند و برای اطمینان از دسترسی همه افراد به غذاهای خوب ، سالم ،  تمیز و عادلانه تلاش می کند. این جنبش معتقد است که غذا با بسیاری از جنبه های دیگر زندگی از جمله فرهنگ ، سیاست ، کشاورزی و محیط زیست گره خورده است. از طریق انتخاب مواد غذایی ما می توانیم به طور جمعی در نحوه کشت ، تولید و توزیع مواد غذایی تأثیر گذار باشیم و در نتیجه جهان را تغییر دهیم.

?جنبش Slow Food   بر سه هدف هدف اصلی استوار است : آموزش طعم غذا ، دفاع از تنوع زیستی و برقراری تعامل بین تولید کنندگان مواد غذایی. این  جنبش بر ترویج و آموزش استوار است و برنامه هایی را برای همه سنین برگزار می کند که اعضای آن را در مورد منشاء و فرآوری غذاهای محلی آموزش ببینند.

?در سال ۲۰۱۳  فائو و سازمان بین المللی Slow Food توافق کردند که اقدامات مشترکی را برای بهبود وضعیت معیشت تولید کنندگان و سایر کارگران در مناطق روستایی انجام دهند.طبق یک تفاهم نامه ، این دو سازمان برای ارتقاء سیستم های غذایی و کشاورزی فراگیر در سطح محلی ، ملی و بین المللی تمرکز یافتند . فعالیت های این توافقنامه شامل حمایت از محصولات غذایی سنتی و ترویج سنت های آشپزی و همچنین میراث فرهنگی جوامع روستایی است.به طور خاص ، Slow Food می‌تواند به تولید گونه های محلی ، بومی و مورد استفاده در مواد غذایی که از نظر بالقوه برای امنیت غذایی اهمیت دارند ، کمک کند. فائو و سازمان بین المللی Slow Food  با همکاری هم می توانند دسترسی به بازار را برای کشاوزان خرده پا و تولیدکنندگان کوچک از طریق تقویت “سازمانها و تعاونی های تولید کنندگان ” محلی فراهم آورند . در این میان  Slow Food می تواند از ساماندهی تولید کنندگان حمایت نموده و   به کوتاه کردن زنجیره تأمین مواد غذایی کمک نماید  ، از جمله اقداماتی  همچون بازاریابی ، برچسب زدن و بسته بندی تا  از این طریق  قیمت‌های منصفانه را هم برای تولید کنندگان و هم برای مصرف کنندگان تضمین نماید.

?از دیدگاه فائو Slow Food یک سازمان بین المللی غیرانتفاعی است که هدف ترویج مواد غذایی با کیفیت را دنبال نموده  به شیوه ای پایدار از نظر زیست محیطی و اجتماعی فعالیت می‌کند .  آدرس سایت سازمان Slow Food International عبارتست از :https://www.slowfood.com که در آن برای کشور ایران ۵ مورد گزارش شده است که با این سازمان همکاری می کنند.

#غذای_سالم

#پایداری_محیط_زیست

#حمایت_از_فرهنگ_محلی_غذا

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *