?تورم مناطق روستایی و مقایسه با تورم شهری

 

?از نظر علم اقتصاد تورم به معنی افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در طول یک زمان مشخص است. نرخ تورم برابر با تغییر در یک شاخص قیمت که معمولاً شاخص قیمت مصرف‌کننده است، در نظر گرفته می‌شود. تورم عموماً به معنی افزایش غیرمتناسب سطح عمومی قیمت‌ها در نظر گرفته می‌شود. به سخن دیگر، تورم، روند فزاینده و نامنظم افزایش قیمت‌ها در اقتصاد است. هر چند بر پایه نظریه‌های گوناگون، تعریف‌های متفاوتی از تورم ارائه می‌شود؛ اما تمامی آنها به روند فزاینده و نامنظم افزایش در قیمت‌ها اشاره دارند. از این‌رو نرخ تورم نشان‌دهنده افزایش یا کاهش یا ثبات در قیمت مصرف‌کننده کالاها و خدمات است. برای اندازه‌گیری میزان تورم روش‌های مختلفی وجود دارد. یکی از این روش‌ها که بیشتر هم مورد استفاده قرار می‌گیرد تشکیل سبد مصرف خانوار است. به این معنی که مرکز آمار مجموعه‌ای از محصولات و خدماتی را که یک خانوار شهری یا روستایی مصرف می‌کند در نظر می‌گیرد و در بازه‌های زمانی مختلف بر اساس نمونه‌گیری کارشناسان، قیمت بازاری این سبد را جمع‌آوری می‌کند. سپس بر اساس سهم هر کالا و وزن‌دهی به آن در سبد خانوار، شاخصی برای قیمت‌ها محاسبه می‌کند که به نوعی میانگینی موزون از کالاهای سبد خانوار است. این سبد کالایی و خدماتی که به عنوان سبد پایه و شاخص کالا شناخته می‌شود، هرچند سالی یک بار مورد بازنگری قرار می‌گیرد، دارای این مزیت مهم است که فقط تغییرات قیمت را اندازه‌گیری می‌کند چرا که وزن‌ها در یک سال ثابت هستند، در نتیجه وقتی مقایسه دو شاخص قیمت در دو دوره انجام می‌گیرد، فقط تغییرات قیمت را به دست می‌دهد و نه تغییرات در مقدار مصرف. به عبارتی افزایش در شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی نشان‌دهنده افزایش قیمت سبد کالای خانوار بوده و میزان مصرف تغییری نداشته است.
?بر اساس اطلاعات منتشر شده مرکز آمار ایران در مردادماه سال ۱۳۹۷ نرخ تورم در مناطق روستایی نسبت به اسفند ۱۳۹۶ در حدود ۱۴٫۸ درصد بوده که در همین دوره تورم مناطق شهری در حدود ۱۴٫۶ درصد است که در مناطق شهری تورم در حدود ۰٫۲ درصد کمتر از مناطق روستایی است .
?از طرف دیگر اطلاعات نشان می دهد که تورم گروه کالاهای مربوط به آشامیدنی ها و خوراکی ها در مناطق روستایی(مرداد ماه ۹۷ نسبت به اسفند ماه ۹۶) در حدود ۱۸٫۴ درصد و دخانیات درحدود ۸۱٫۴ درصد است که رشد بسیاری شدیدی در دخانیات ملاحظه می شود . در میان خوراکی ها و آشامیدنی ها ملاحظه می شود که بیشترین تورم مربوط به میوه ها و خشکبار با ۵۴٫۸ درصد و بعد از آن گوشت قرمز و سفید و فرآورده های آن با ۲۴٫۳ درصد و چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آب میوه (نوشابه های غیر الکلی) با ۲۳٫۹ درصد است . همان طور که ملاحظه می شود تورم دو رقمی و شتابنده ای در سبد مصرفی خوراکی خانوار روستایی مشاهده می شود .
?درمقایسه نرخ تورم گروه خوراکی ها و آشامیدنی ها و دخانیات مناطق شهری و روستایی(مرداد ماه ۹۷ نسبت به اسفند ماه ۹۶) ملاحظه می شود که در مناطق روستایی در زیر گروه نان و غلات ،ماهی و صدفدارن ، روغنها و چربیها ، چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آب میوه (نوشابه های غیر الکلی) و دخانیات تورم بیشتر از مناطق شهری است .
?سوال : با افزایش شتابنده تورم و کاهش قدرت واقعی خرید خانوارهای روستایی و با سیاست سرکوب قیمت در بخش کشاورزی،چشم انداز رفاه خانوار روستایی و امنیت غذایی کشور چه سرانجامی خواهد داشت؟ چتر حمایتی دولت در این شرایط چه باید باشد ؟

 

 

?نرخ تورم گروه خوراکی ها و آشامیدنی ها و دخانیات در مناطق روستایی و شهری مردادماه ۹۷ نسبت به اسفند ماه ۹۶(سال پایه =۱۳۹۵)

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *