مهمترین تامین کنندگان جو و ذرت مصرفی ایران، کدام کشورها هستند؟

عضو هیئت علمی موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی و اقتصاد کشاورزی پاسخ می دهد

دکتر فاطمه پاسبان، عضو هیئت علمی موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی، در گفتگو با نگاشته به ارائه آخرین اطلاعات واردات غلاتی که در زمره نهاده های دامی هستند، پرداخت و گفت: بر اساس اطلاعات گمرک، در سه ماهه نخست سال ۱۳۹۷حدود ۶۲۹ هزار تن جو (به استثنای بذر) وارد کشور شده است که اینمیزان واردات از کشورهای اسپانیا ، آلمان ، امارات متحده عربی، انگلستان، سوئیس ،عمان ، فدراسیون روسیه ، قبرس، قزاقستان ، هلند و هنگ کنگ وارد کشور شده است که بیشترین سهم واردات جو مربوط به آلمان با ۱۸٫۷ درصد سهم و بعد از آن کشورهای قزاقستان با ۱۴٫۴ درصد سهم و امارات با ۱۳٫۵ درصد سهم است.برای مثال ۹۰۴۶۸۲۶۰ کیلوگرم جو در سه ماه نخست امسال ازقزاقستان وارد کشور شده است.
وی با اشاره به اینکه کشورهای آلمان، امارات و قزاقستان حدود ۴۷ درصد بازارهای وارداتی جو را به خود اختصاص داده‌اند، تصریح کرد: امسال حدود ۱۹۱۴ هزار تن ذرت دامی وارد کشور شده است که مبدا وارداتی از کشورهای اتریش ، اسپانیا، آلمان، امارات متحده عربی، انگلستان، برزیل، چین، سنگاپور، سوئد، سوئیس، عمان، فدراسیون روسیه، قبرس و هلند بوده است. البته بیشترین سهم واردات ذرت علوفه‌ای از کشور سوئیس با ۲۴٫۵ درصد سهم و بعد از آن کشورهای سنگاپور با ۲۴٫۴ درصد سهم و هلند با ۱۱٫۱ درصد سهم است. بنابراین این سه کشور در حدود ۶۰ درصد ذرت دامی وارداتی کشور را تامین کرده‌اند و کشورهای اروپایی تامین کنندگان اصلی جو و ذرت دامی وارداتی بوده‌اند.
۷۴ درصد تقاضای داخلی کشور از طریق تولیدات داخلی تامین شده
دکتر پاسبان اظهار کرد: بر اساس اطلاعات منتشر شده بانک مرکزی ضریب خوداتکایی جو کشور که (نسبت تولید داخلی محصول به مصرف آن محصول است. مصرف محصول هم برابر است با تولید به علاوه واردات منهای صادرات آن محصول)حدود ۷۳٫۶ درصد بوده که به طور میانگین طی دوره سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۵ این ضریب برابر با ۶۸٫۸ درصد است. به عبارتی حدود ۷۴ درصد تقاضای داخلی جو از طریق تولیدات داخلی تامین شده و باقی نیز از طریق واردات تامین می‌شود.
همچنین در مورد محصول ذرت ضریب خوداتکایی در سال ۱۳۹۵ برابر با ۱۵٫۲ درصد بوده که میانگین دوره ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۵ برابر با ۲۶ درصد است. در واقع نیاز به واردات ذرت برای تامین نیاز داخلی کشور بیشتر از جو است. بنابراین باتوجه به این ارقام هر گونه تغییر در نرخ ارز، قیمت جهانی محصول، نرخ تعرفه داخلی محصول و هزینه حمل و نقل بر قیمت ذرت و جو اثر داشته و باعث افزایش قیمت تمام شده محصولات دامی و کاهش مزیت رقابتی محصول داخلی در مقابل محصولات رقبای جهانی می‌شود .
رشد ۶ درصدی تولید جو در کشور در اقتصاد مقاومتی
این فعال حوزه کشاورزی با بیان اینکه میزان استفاده از ذرت و جو در واحدهای دامی بر حسب نوع دام، جیره غذایی و ارزش غذایی مورد نیاز برای دام متفاوت است، گفت: با توجه به تولید ۳٫۷ میلیون تن تولید داخلی جو و ۱۱٫۳ میلیون تن ذرت دامی در سال ۹۵ و میزان واردات دو محصول،میزان مصرف ذرت بیشتر از جو است؛ اما این مساله که در هر واحد پرورش دام و طیور به چه میزان از این دو محصول برای جیره غذایی استفاده می‌شود بر حسب ارزش جیره غذایی، نوع دام و خصوصیات دام متفاوت است.

 

مهمترین تامین کنندگان جو و ذرت مصرفی ایران، کدام کشورها هستند؟

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *