تغییرات کابینه و التهابات اقتصادی

آیا با تغییرات در کابینه دولت، التهابات اقتصادی فروکش می‌کند؟

وضعیت اقتصادی کشور و نوسانان متغیرهای اقتصادی همانند نرخ ارز، طلا، مسکن، کالای اساسی سبد خانوار و در کنار آن اختلاس، رانت و فساد حاکم بر اقتصاد کشور در کنار بحران‌های مدیریتی مختلفی همچون کم‌آبی و خشکسالی، برق که تنگناهای شدید را بر اکثر خانوارها وارد نموده و شکاف طبقاتی عظیمی را بین دو گروه پردرآمد و کم درآمد بوجود آورده، اعتراضات مختلف مردم را نسبت به شرایط موجود به همراه داشته است.

هزینه‌های مدیریت ناکارآمد، فساد و رانت بر دوش مردم و فعالان اقتصادی گذاشته و لاجرم برای کاهش التهاب موجود، راهکار تغییر در کابینه دولت رقم خورده است.

حال این سوال مطرح می‌شود که با تغییر کابینه تا چه اندازه امید بهبودی شرایط موجود یا کاهش التهابات در بازارهای مختلف از جمله ارز و مسکن و کالا بوجود می‌آید.

آنچه مسلم است ریشه و علل اصلی اتفاقات اقتصادی حادث شده در چند ماه اخیر، عوامل گوناگونی دارد که در صورت توجه به گلوگاه های اصلی ایحاد کننده مشکل ، می‌توان انتظار داشت، وضعیت ملتهب موجود که فضای عدم اطمینان و اعتماد را فراهم نموده کمی سروسامان دهد.

مشکلات بازار ارز، سکه، اتومبیل، مسکن و سایر بازارها ریشه در مدیریت ناکارآمد اقتصادی دارد که این ناکارآمدی به دلایل مختلفی از جمله کمبود اطلاعات و آمار و شفافیت اطلاعات، ضعف شدید و در بیشتر مواقع نبود مکانیزم و فرآیندهای نظارتی، کنترل و ارزیابی، عدم وجود هزینه اقتصادی و اجتماعی برای تصمیمات نادرست مدیران و مسئولان، توجه ناکافی به نظرات کارشناسان و محققان، نگاه کوتاه‌مدت و توجه ناکافی برای ریشه‌یابی و مساله‌یابی و تدوین راهبردهای اساسی برای حل مسایل و مشکلات، انگیزه پایین کارکنان و کارمندان دولتی برای حضور موثرتر و کارآمدتر برای کاهش مشکلات موجود، فساد وسیع و گسترده در لابله‌ای ساختار اداری و تشکیلاتی، رانت و سودجویی فردی شدید و نبود توجه به منافع ملی، روزمرگی و عدم توجه به تحقیق و مطالعه و هم‌اندیشی با محققان و اندیشمندان به منظور شناسایی علل و ریشه‌یابی مشکلات و حل آنان و از همه مهمتر کاهش و تضعیف سرمایه اجتماعی و اعتماد و اطمینان مردم به سیاستگذاران و مجریان است که همه شرایط و بستر مناسب را برای نابه‌سامانی مدیریت اقتصادی و شوک‌های مختلف برای اقتصاد به همراه داشته است.

مطالعه بیشتر:
تغییرات کابینه دولت چه تاثیراتی دارد؟
در این فضای موجود تغییر در کابینه دولت و روی کار آمدن مدیریت جدید اقتصادی به نظر می‌رسد با در نظر گرفتن چند نکته ممکن است که بتواند التهاب وضع موجود را کاهش دهد:

۱- افرادی مجرب، پرتوان، با انگیزه، متخصص، با شناخت کافی از وضعیت موجود و با برنامه بر سر کار آمده و بازوی مشورتی قوی و متخصص را با خود به همراه داشته باشند تا بتوانند برنامه تغییر و اصلاحات را تدوین نمایند.

۲- با پشتوانه و مشارکت نیروی انسانی تحت پوشش خود و بهره‌گیری از ظرفیت نهادهای مردم‌مدار با اقتدار و بدون ترس و واهمه اصلاحات و تغییرات مورد نظر را عملی سازد.

۳- گلوگاه‌های ایجاد فساد و رانت شناسایی و با عزم جدی مبارزه با فساد و رانت، شفافیت اطلاعات و انتشار آن برای عموم مردم، سیستم و فرآیند نظارت، کنترل و ارزیابی را پیاده‌سازی نماید.

۴- از تصمیمات آنی، بدون مطالعه و غیرتخصصی اجتناب ورزیده و با درایت و به‌کارگیری علوم مختلف، راهکارهایی ارائه شود که حداقل خطا را داشته باشد تا از این طریق اعتماد مردم جلب شود.

۵- متخلفان و قانون‌شکنان به مراجع قضایی معرفی شوند.

۶- نظام مدیریت خانوادگی، فامیلی و جناح‌بندی سیاسی به نظام مدیریت شایسته‌سالاری تبدیل شود و در نهایت پایش، کنترل، نظارت و ارزیابی مستمر و پایدار و روز آمد را برای هر اقدام اجرا شده، عملیاتی کند. به نظر نمی‌رسد تنها با تغییر افراد بدون تغییر و اصلاحات ساختاری، التهابات موجود کاهش یابد.

منتشر شده :تجارت نیوز-ششم مرداد ماه ۱۳۹۷ ??

https://tejaratnews.com/?p=280490

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *