شاهکوه نخستین روستای اینترنتی ایران

شاهکوه روستایی است کوهستانی واقع در البرز مرکزی که از شمال به گرگان و از جنوب شرقی به شاهرود و از جنوب غربی به دامغان می‌رسد و از نظر تقسیمات استانی در حوزه استان گلستان قرار می‌گیرد این روستا در ارتفاع ۲۰۰۰ متری دریا قرار دارد و با شهرهای گرگان و شاهرود ارتباط زمینی از طریق راه شوسه دارد.
سرزمینی که یکی از زیباترین مقصدهای گردشگری شرق کشور بوده و قطعا می تواند همچون سفر به کیش ، چابهار و قشم و بندرعباس و بوشهر، در فهرست اولویت های سفر هموطنان به مقصدهای گردشگری طبیعی جذاب ایران باشد.
شاهکوه به علت موقعیت کوهستانی خود دارای تابستان‌هایی معتدل و زمستان‌هایی سرد است و مردم آن به کارهای کشاورزی و دامپروری اشتغال دارند. در پاییز و زمستان مردم این منطقه به علت سردی هوا و عدم امکان کشت‌وکار به شهرهای گرگان و شاهرود کوچ می‌کنند. اما در تابستان شاهکوه جمعیت فراوانی را در خود جای می‌دهند و جمعیت آن به حدود پانصد خانواده می‌رسد.
شاهکوه نخستین روستای اینترنتی ایران است.  امکانات و ارتباطات اینترنتی در این روستا پیش از بقیه روستاهای ایران فراهم آمد. روستای قرن آباد محل قشلاق شاهکوهی هاست، مردم این روستا منطقه را تبدیل به پایگاه تکنولوژی کرده‌اند و به جای اینکه کوچ کنند و آواره شهرها شوند اولین مرکز جامع ICTروستایی را بنا گذاشتند.
مرکز ICTشاهکوه در حال حاضر در دو طبقه احداث شده طبقه اول پیشخوانی برای دولت دارد. در این روستا در حال حاضر خدمات دورکاری ارائه می‌شود یا به عبارتی TELLE Working به حوزه مشاغل این روستا وارد شده‌است یعنی کار را از راه دور انجام می‌دهند.
اکنون طبقه دوم ساختمان مرکز جامع ICTشاهکوه دارای یک سالن ۲۶۰ متری است که مرکز TELLE Workingهم محسوب می‌شود، دختران و پسران روستایی هر وقت بخواهند می‌توانند می‌توانند به آنجا بیایند و به انجام کارهایشان بپردازند. در این مرکز تاکنون ۲۷۰ نفر از روستاییان آموزش اینترنت و ITدیده اند،۲۵۰ نفر دیگر هم مشغول آموزش‌های مرتبط با ICTهستند که در میان آن جمعی از فارغ التحصیلان دانشگاه نیز دیده می‌شوند. اکنون در استان گلستان، شاهکوه و قرن آباد می‌توان باجه‌های تلفن اینترنتی یافت. قرار است اهالی شاهکوه و قرن آباد اشتغال ایجاد کنند آن‌ها می‌خواهند با همکاری وزارت کار و امور اجتماعی منشاء ایجاد یکصد هزار شغل جدید در کشور باشند و الزامی است که در این زمینه مهاجر بپذیرند.

منبع : جام جم و ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

 

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *