گزارش سفر به شهرستان سر پل ذهاب : اول و دوم تیرماه ۱۳۹۷

دوستان و همراهان گرامی
در تاریخ اول و دوم تیرماه سال ۱۳۹۷ اینجانب فاطمه پاسبان به همراه  نماینده خانه زر، خانم دکتر مافی به شهرستان سرپل ذهاب مراجعه نمودیم . هدف این سفر تاسیس صندوق اعتبارات خرد روستای بازگیر بود . تا کنون ۴۳ نفر عضو صندوق اعتبارات خرد روستا شدند که در حدود ۳ میلیون پس انداز مردم روستا همراه با با کمک مردمی گروه ما و خانه زرد آماده و در بانک کارآفرینی امید شهر ستان سرپل ذهاب حساب مشترکی حقیقی توسط اعضای سه نفره هیات مدیره انتخابی توسط روستائیان بازگیر قلعه پرور مفتوح گردید .

قرار بر این است سه ماه پس انداز صورت گیرد و بعد از سه ماه در حدود ۷ یا ۱۰ برابر موجودی صندوق روستا ،وام با نرخ سود ۴ درصد اعطا شود . پس انداز روستائیان عزیز هر ماه بین ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان توسط خودشان تعیین شد.

 فرآیند کار صندوق به این صورت است که چهار گروه تشکیل شده و هر گروه یک سرگروه دارد که انتخاب آن سرگروه توسط روستائیان انجام شده است . سرگروه هر ماه مبلغ پس انداز اعضای خود را گرفته و در دفترچه پس انداز هر فرد ثبت کرده و امضا می کند و در نهایت مبالغ جمع آوری شده را به یکی از صاحبان امضا تحویل داده و صاحب امضا تمامی دفترچه های پس انداز روستائیان را پس از کنترل و تحویل مبالغ پس انداز، مهر نموده و این دفترچه ها به افراد بازگردانده می شود .

صاحبان امضا پس از جمع آوری مبالغ پس انداز آن را به حساب صندوق روستا واریز می کنند . در این میان ما هم نظارت کامل بر دریافت ها و واریزها با هماهنگی که با بانک شده خواهیم داشت .

در این فاصله قرار شد مشاغلی که امکان توسعه آن در روستا هست و از طرف روستائیان مورد استقبال قرار می گیرد شناسایی شده و با ادارات مرتبط هماهنگی های لازم برای راه اندازی کار و فعالیت صورت گرفته و در کنار آن آموزشهای مناسب آن شغل نیز ارائه شود .

 برای همین منظور با سازمان فنی و حرفه ای شهرستان گفتگویی برقرار شد و قرار شد در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند .
تا زمان دریافت وام آمادگی های لازم برای تخصیص وام به پروژه های اشتغال زا و درآمد زا در روستا مهیا می شود . در این مدت رایزنی می شود تا از کمک خیرینی که حاضرند در تامین منابع مالی مشاغل ، هزینه های آموزشی و خرید ابزار و یا تهیه محل کار مشارکت کنند ، برای صندوق توسعه روستا به کار گرفته شود .

✳امیدوارم با مشارکت همه دوستان و همراهان نمونه ای از کار و تلاش مردمی را به منظور توسعه پایدار به نمایش بگذاریم و الگویی برای مشارکت مردمی در توسعه روستایی پایدار کشورمان باشد .

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *