(( آینده مهاجرت را تغییر دهید، سرمایه گذاری در امنیت غذایی و توسعه روستایی ))

?از سال ۱۹۴۵ میلادی ۲۴مهر (۱۶ اکتبر ) روز جهانی غذا نام گذاری شده است.هدف از برگزاری روز جهانی غذا حساس سازی و کسب حمایت سیاسی و اجتماعی به منظور برقراری امنیت غذا و تغذیه ، تولید و دسترسی به غذای سالم و ایمن ، کاهش سوءتغذیه و ریشه کنی گرسنگی است.

⚜شعار سال ۲۰۱۷ روز جهانی غذا از طرف سازمان کشاورزی و غذا ( FAO)” “پیشگیری از مهاجرت ها از طریق توسعه مناطق روستایی و تامین امنیت غذایی” بود که هدف آن مشخص نمودن نقشی است که حمایت اجتماعی در تغییر روند مهاجرت از طریق سرمایه گذاری در بخش توسعه روستایی و افزایش امنیت غذایی دارد.

?از دیدگاه فائو ، مسئله مهاجرت تنها به نقل و انتقال مردم از گوشه ای از جهان به گوشه دیگر ختم نمی شود، بلکه مهاجرت های مردمی که در یک منطقه یا یک کشور دچار بحران غذایی و ناامنی غذایی می شوند و محل زندگی خود را تغییر می دهند نیز هست. این پدیده در حال گسترش است، مشکلات فراوانی هم برای مهاجرین و هم میزبانان فراهم می آورد .

⚜بر اساس آخرین تعریف امنیت غذایی که توسط سازمان جهانی بهداشت و FAO ارائه شده است، “دسترسی همه مردم در تمام اوقات و نقاط به غذای کافی و سالم به منظور زندگی سالم و فعال ” است. در سال های اخیر امنیت تغذیه ای بعنوان هدفی بالاتر از امنیت غذایی مطرح شده است و منظور آن است که افزایش دسترسی مردم به خدمات بهداشتی درمانی و تامین سلامت در کنار تامین امنیت غذایی در نظر گرفته می شود .

?حفظ سلامت تغذیه ای و تامین امنیت غذایی در سطح خانوار تابع چهار عامل، درآمد و قیمت ها بعنوان یکی از مهمترین عوامل موثر در انتخاب و خرید موادغذایی ، دسترسی به موادغذایی در بازار و محل زندگی، آگاهی و دانش خانواده در مورد غذا و تغذیه از نظر خرید، نگهدای، پخت غذا و توزیع آن در خانوار، دسترسی به خدمات بهداشتی درمانی برای پیشگیری و درمان بموقع بیماریها و سلامت افراد برای بهره گیری مطلوب بیولوژیک سلولی از مواد مغذی مصرفی است.

⚜در چند سال اخیر، تعداد افراد مهاجر در سراسر جهان افزایش چشمگیری داشته است. بخش اعظم مهاجران دارای سنین پایینی بوده و در حدود یک سوم آنها بین ۱۵تا ۳۴ ساله هستند. در سال ۲۰۱۵، در حدود ۲۴۰ میلیون مهاجر بین‌المللی در جهان وجود داشتند و این در حالیست که در سال ۲۰۱۳ در حدود ۷۶۰ میلیون نفر نیز در داخل مرزهای کشور خودشان جابجا شدند. به عبارت دیگر به جای خروج از کشور، درون کشورشان از روستا به شهر مهاجرت کردند.

⚜مهاجرتهای امروز مردم چالش های پیچیده ای را پدید آورده است که رویارویی با آنها تلاش و اقدامات جهانی را می طلبد. بسیاری از مهاجران به کشورهای در حال توسعه وارد می شوند که موجب بروز تنشهای ناشی از کمبود منابع در آن کشور می شود.اما همانطور که گفته شد اکثریت مهاجران، در داخل کشور خود مهاجرت می کنند که مشکلات خاص خود را به دنبال دارد و نیازمند انجام اقدامات اساسی از جمله توسعه روستایی است.

⚜ از آنجایی که سه چهارم اساس امرار معاش افراد بسیار فقیر روستایی بر پایه کشاورزی و یا دیگر فعالیت های روستایی است، ایجاد شرایطی که به آنها به ویژه جوانان اجازه بدهد تا در روستای خود بمانند، جزء مهمی از هر برنامه مقابله با چالش مهاجرت است، زیرا این افراد احساس می کنند امنیت شغلی دارند و امرار معاش آنها از انعطاف پذیری و ثبات بیشتری برخوردار است.

?توسعه روستایی می تواند عواملی که افراد را مجبور به مهاجرت می کند با ایجاد فرصت های تجاری و شغلی برای جوانان، تحت الشعاع قرار دهد وهمچنین می تواند به افزایش امنیت غذایی، امرار معاش انعطاف پذیرتر، دسترسی بهتر به حمایت اجتماعی، کاهش درگیری بر سر منابع طبیعی و به کارگیری راهکارهایی برای کاهش تخریب محیط زیست و رویارویی با تغییرات آب و هوایی منجر شود.

⚜از دیگر فواید مهم سرمایه گذاری در زمینه توسعه روستایی این است که در این صورت جامعه بین المللی فرصت خواهد داشت پتانسیل مهاجرت را برای حمایت از توسعه و ایجاد انعطاف پذیری در جوامع مهاجر و کشورهای میزبان، مهار کرده و به این ترتیب زمینه رشد مناسب و پایدار جوامع را فراهم آورد.

❓سوال :چگونه قرار است در کشورمان توسعه روستایی پایداری شکل بگیرید که به این اهداف روز جهانی غذا دست یابد؟

 

امنیت غذایی بر سه عنصر «موجود بودن غذا»، «دسترسی به غذا» و «پایداری در دریافت غذا» استوار است.

 

http://nnftri.ac.ir/ :منبع

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *