?شعار سازمان جهانی بهداشت برای سال ۲۰۱۸

?سازمان جهانی بهداشت بر اساس این اصل بنا شده که همه افراد بتوانند به حق خود به بالاترین سطح ممکن از سلامت دست یابند. هفتم آوریل روز جهانی بهداشت می باشد و به منظور تاکید بر موضوعات مرتبط به حوزه سلامت همه ساله سازمان جهانی بهداشت شعاری را مطرح می کند. شعار سال ۲۰۱۸ این سازمان عبارتست از:

?Health for All”
“Universal health coverage: everyone, everywhere

?”سلامت برای همه: پوشش همگانی سلامت برای همه، در هر مکان”
پوشش همگانی سلامت (Universal health coverage)در مورد اطمینان از اینکه همه افراد بتوانند خدمات بهداشتی کافی در هر مکان و در هر زمانی که به آنها نیاز دارند می باشد. دریافت این خدمات باید بدون رنج سختی های مالی باشد. هیچ کس نباید بین سلامت خوب و نیازهای دیگر زندگی یکی را انتخاب کند.

?دست یابی کشورها به پوشش همگانی سلامت متفاوت می باشد ولی همه کشورها به روش های مختلفی به آن دست خواهند یافت وهر کشور می تواند کاری را برای پیشبرد پوشش همگانی سلامت انجام دهد.
اما چرا پوشش همگانی سلامت؟

?هنوز هم تعداد زیادی از مردم از دست یابی به خدمات بهداشتی درمانی محروم هستند و حداقل نیمی از مردم جهان در حال حاضر قادر به دریافت خدمات بهداشتی ضروری نیستند. تقریبا ۱۰۰ میلیون نفر به علت اجبار به پرداخت هزینه خدمات بهداشتی از جیب خود، به شدت تحت فشار فقر قرار می گیرند و مجبور به صرف روزانه فقط ۱٫۹۰ دلار یا کمتر می باشند. بیش از ۸۰۰ میلیون نفر (تقریبا ۱۲ درصد از جمعیت جهان) حداقل ۱۰ درصد از بودجه خانوار خود را صرف هزینه های بهداشتی برای خود یا دیگر اعضای خانواده می کنند. آنها به اصطلاح متحمل “مصارف فاجعه آمیز” می شوند.

?هزینه های فاجعه آمیز برای مراقبت های بهداشتی یک مشکل جهانی است. در کشورهای ثروتمند اروپایی، آمریکای لاتین و بخش هایی از آسیا که دسترسی به خدمات بهداشتی بالا را به دست آورده اند، تعداد افرادی که حداقل ۱۰ درصد از بودجه خانوار خود را صرف هزینه های بهداشتی می کنند در حال افزایش است.

?پوشش همگانی سلامت به این معنی است که همه افراد و جوامع، خدمات بهداشتی لازم را بدون تحمل رنج مالی دریافت کنند

?پوشش همگانی سلامت همه را قادر می سازد تا خدماتی را که به مهمترین علل بیماری و مرگ مربوط می شوند، دریافت نمایند و از کیفیت خدماتی که دریافت می کنند، اطمینان داشته باشند.

?پوشش همگانی سلامت به معنی پوشش رایگان برای تمام مداخلات بهداشتی نیست. صرف نظر از هزینه، هیچ کشوری قادر به ارائه تمام خدمات سلامت رایگان به طور پایدار نمی باشد.

?پوشش همگانی سلامت در مورد حصول اطمینان از حداقل خدمات بهداشتی ونیز تضمین گسترش پوشش مداوم خدمات بهداشتی می یاشد.

?پوشش همگانی سلامت فقط در مورد درمان های پزشکی برای افراد نیست بلکه شامل خدمات برای کل جامعه، مانند کمپین های سلامت عمومی می باشد برای مثال اضافه کردن فلوراید به آب و یا کنترل محیط های پرورش پشه هایی که باعث انتقال بیماری می شوند.

 

“سلامت برای همه: پوشش همگانی سلامت برای همه، در هر مکان”

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *