دوباره چه کسی بازار ارز را بر هم ریخت ؟

نرخ ارز در بازار آزاد برای هر دلار نزدیک ۵ هزار تومان شد !!!یادمه چند ماه قبل در کمیته پایش بازار محصولات کشاورزی در موسسه پژوهش های برنامه ریزی ، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی محل کارمان ، در خصوص اینکه اگر نرخ ارز آزاد شود چه تاثیری بر قیمت ،تولید و تجارت محصولات کشاورزی دارد، بحث بود . اینکه این سیاست دولت می خواهد اجرا شود و تبعات آن مورد بررسی قرار گیرد .

آن زمان من گفتم با توجه به کاهش نرخ سود سپرده ها و اعلام این که می خواهیم این سیاست آزادسازی نرخ ارز را اعمال کنیم باعث افزایش نرخ ارز می شود و گفتم برخی اقتصاددانان بیش از ۵۰۰۰ تومان را برای هر دلار پیش بینی کردند و نظر خودم هم همین است به بیش از ۵ هزار تومان می رسد . اون موقع همه با تردید به این مطلب نگاه می کردند .زمان خیلی طولانی نیست همش دو سه ماه می گذرد . اما حالا پیش بینی ها درست از آب درآمد . دیروز دانشگاه بودم اساتید محترم می فرمودند ما که رشته مان اقتصاد نیست همان روز اول گفتیم با کاهش نرخ سود بانکی اجاره خانه ها افزایش می یابد و نرخ ارز بالا می رود یعنی این قابل پیش بینی نبود !!! دانشجویانم سر کلاس می گفتند این تئوریهای اقتصادی را می خوانیم چه بدرد کشور ما می خورد !!!

نوشته های اساتید را خواندم یکی نوشته بودن “وقتی نه ما با دانشگاه کاری داریم و نه نهادهای تصمیم ساز:یک استاد دانشگاه دقیقاً به چه دردی می‌خورد؟یکی از اساتید محترم دیگر نوشته بود” دانشگاه ها را تعطیل کنید !!! “یکهویی گویی در لبه پرتگاهی قرار گرفتم در عرض چند ماه اقتصاد کشور اینقدر دچار دستخوش حادثه می شود چرا ؟ پس دانشگاه و اساتید به چه کار می آیند ؟ محققین برای چه تربیت شده اند ؟ تحقیق برای چیست ؟ چرا اینطوری است . هزاران سوال برای مردم ایجاد شده و برای متخصصان ،کسی پاسخگوی آن نیست . پس مدیریت اقتصادی در کشور ما چه نقشی دارد ؟

برای خود من سوال ها بسیار است اما چند تا سوال ساده را می پرسم امیدوارم مشاورین و مدیران اقتصادی دولت پاسخگو باشند . اول اینکه چرا نرخ سود سپرده ها را ضربتی با دستور و اجبار کم کردید ؟ چه اهدافی داشتید ؟ آیا به اهداف خود نایل شدید ؟ لطفا شفاف سازی نمایید هدفها چه بودند و چند درصد تحقق یافت . سوال دوم تهدیدهای کاهش نرخ سود سپرده ها را چه پیش بینی نمودید و برای تبدیل این تهدیدها به فرصت چه چاره اندیشی نمودید ؟ یکی از آن تهدیدها هجوم پولهای سرگردان به بازار ارز و طلا بود . چاره ای که تدبیر کرده بودید چه بود و چرا این چاره موفق نبود ؟ سوال سوم گویی طرح کاهش سود سپرده های بانکی با موفقیت به اهداف خودش رسیده است !!! چرا که الان اوراق با نرخ ۲۰ درصد قرار است عرضه شود، هدف تحقق یافته چه بوده است ؟و اگر آن سیاست مناسبی بوده چرا افزایش نرخ سود اوراق مدنظر قرار گرفته است ؟ چهارم اینکه در اقتصاد داریم انتظارات اگر عقلایی باشد و اطلاعات شفاف و کامل در دسترس باشد مردم می توانند سیاستهای دولت را خنثی کنند . آیا در مورد نرخ ارز در بازار آزاد همین طور بوده است ؟ گویی گروهی با اطلاعات شفاف و کامل و در دسترس سیاستهای دولت را خنثی کردند. آیا چنین است ؟ این گروه با انتظارات عقلایی چه افرادی هستند ؟

من این چند مدت هر جایی حضور یافتم همه به نوعی از این عملکرد اقتصادی دولت گله مند و شاکی بودند و تحلیل های متفاوتی بود و از همه ناراحت کننده تر که همان تحلیل دولت قبلی را برای نرخ ارز بیان می کردند یعنی دولت برای خودش تامین مالی کرده و همه هدفمند برای کاهش کسری بودجه بوده است. امیدوارم مدیران اقتصادی دولت یکبار با شجاعت و مسوولیت پذیری بیایند و به سوالات مردم پاسخ دهند . من به عنوان یک شهروند چند سوال داشتم و منتظر پاسخی منطقی هستم .

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *