شور و زندگی و نگرانی در مناطق زلزله زده شهرستان سرپل ذهاب

چهارشنبه مورخ چهارم بهمن ماه سال ۱۳۹۶سفری به روستاهای شهرستان سر پل ذهاب داشتم برای پیگیری گام نخست طرح های اشتغالزایی برای زنان روستایی به همراهی دوستان گرامی . در این سفر چند نکته برایم جالب توجه بود که با شما به اشتراک می گذارم .

 به نظر می رسید تلاش برای برپایی مسکن شروع شده و ساخت و سازهایی در دست اقدام بود . این موضوع چهره مناطق زلزله زده را عوض می کند و نور امید و شوق به آینده را روشن می کند اینکه باید زندگی کرد . به قول خود مردم عزیز کرمانشاه تا حالا این استان برای سومین بار است که دچار بحران شده جنگ تحمیلی ، حمله مرصاد و زلزله . از دو مورد قبلی با موفقیت از بحران عبور کردند و از این بحران هم عبور خواهند کرد با همت مردم و دولت و حاکمیت .

 در داخل روستاها بانوان فعال شدند و چهره روستا را با حضور خودشان رنگ زندگی به روستا داده اند .واقعا بانوان کورد شجاع و دلیر و مدیر هستند . در روستایی که رفته بودم بر روی کانکس نوشته بودند آرایشگاه یا خیاطی . این نشان می دهد که شروع به فعالیت و تلاش کردند تا دوباره زندگی خود را بسازند . امید به زندگی و ساختن خانه و جامعه خودشان .

هنوز بخشی از جمعیت کانکس نداشتند و در چادرها زندگی می کردند که این باعث تاسف می شد که چرا هنوز برای این عزیزان سرپناهی امن تهیه نشده است مخصوصا آنهایی که کودک و سالمند و بیمار دارند ودر معرض سرما قرار می گیرند بسیار خطرناک است .

 کانکس های بهداشتی (حمام و توالت) کم است و در برخی مناطق شهری بایددر صف بایستند . این موضوع با توجه به نزدیکی به هوای گرم که شدت گرما در شهرستان سرپل ذهاب بسیار زیاد است خدای ناکرده ممکن است پیامدهای نامطلوبی به همراه داشته باشد که از همین الان لازم است به این مسایل بهداشتی توجه خاصی شود تا از اپیدمی بیمارهای مختلف جلوگیری شود .

 بسیاری از هموطنان عزیزمان کار و شغل خود را از دست دادند و الان بدون درآمد و شغل هستند و اتکای آنان فقط به یارانه هست . یکی از عزیزان مسوول شورا می فرمودند همه میان از ما آمار خرابی مسکن و تعداد افراد فوت شده را می پرسند هیچ کسی نمیاد بپرسه شما چند تا بیکار دارید الان چه شغلی دارید و از کجا درآمد دارید ؟ به نظرم ضروری است با توجه به کاهش فشارهای اولیه برای تهیه غذا و خوراک و سرپناه و دیگر نیازهای ضروری الان به این مهم توجه شود و کارگاه های که خراب شده دوباره سریع بازسازی شود و برای افراد بیکار فرصتهای شغلی بوجود آید .

نکته مهم دیگر در ایجاد و توسعه فرصتهای شغلی و درآمد زایی نادیده نگرفتن بانوان است . از آنجایی که مدیریت منزل با بانوان است فعال و با نشاط نمودن بانوان از طریق ایجاد شغل و درآمد مورد علاقه آنان و متناسب با آمایش سرزمین می تواند شور و نشاط و زندگی را به خانواده برگرداننده و از بسیاری از استرس ها و فشارها و ناامیدی ها کم کند .

نکته انسانی دیگری که می خواهم بگویم انتشار شایعات متفاوت است که برخی از آنها باعث تضعیف روحیه هموطنانمان می شود و ترس و نگرانی را به همراه دارد . نمی دانم افرادی که این شایعات را بوجود می آورند و نشر می دهند به دنبال چه هدفی هستند ایجاد ترس و نگرانی ؟ چرا به جای ترس و نگرانی به عزیزانمان امید و شادی و نشاط ندهیم . در یک روستایی مادر عزیزی می فرمودند که ما امید به زندگی نداریم چرا که گفتند تا ۲۲ بهمن کرمانشاه نابود می شود !!!! جای تعجب است این اخبار شایعه برای چی درست می شود و چرا منتشر می شود . گیریم این خبر کاملا درست باشد انتشار آن برای مخاطبینی که در بدترین شرایط روحی هستند چه منافعی به همراه دارد ؟ امیدوارم آنهایی که این مطلب را منتشر می کنند به جای آن به دنبال پاشیدن بذر امید باشند .

 نکته آخر بحث شفاف سازی و روشنگری است به نظرم این موضوع نیاز به توجه دارد اینکه دولت چه سهمی و نقشی و کجا در بازسازی مناطق زلزله زده داشته و مردم چقدر، چه کمبودهایی وجود دارد و چه باید کرد ؟ این حق مردم است که بدانند وضعیت چگونه بوده و خواهد شد و حکمرانی خوب ایجاب می کند که این شفافیت ایجاد شود تا جلوی بسیاری از شایعات و علامتهای سوالی که برای مردم است برطرف شود . حاکمیت و دولت، بدون مردم ،قدرت ندارد و مردم بدون دولت و حاکمیت در گرد یک مسیر بهینه و مطلوب برای خدمت به توسعه کشور قرار نمی گیرند . کرمانشاه پایلوت خوبی خواهد بود برای ساماندهی ، استقرار و عملیاتی ساختن حکمرانی خوب یعنی تعامل بین حاکمیت، دولت و مردم و نهادهای مردمی . متاسفانه خبرهای ناخوشایندی از فوت کودکان عزیز می شنویم هنوز سیستمی وجود ندارد که نیازهای مردم عزیز منطقه را شناسایی و اولویت بندی نماید .حکمرانی خوب به این جواب می دهد .

 

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *