کار داوطلبانه : شروع اولین گام طرح های اشتغالزایی در مناطق روستایی شهرستان سرپل ذهاب : ۴ بهمن ۱۳۹۶

 چهارشنبه ۴ بهمن ماه ۱۳۹۶ دوستان داوطلب به همراه یکی از مسئولین محترم سمن “خانه توسعه و حمایت از تولیدات زنان روستایی ” به شهرستان سرپل ذهاب رفتند . من به عنوان عضوی از گروه  یاری رسانان سبز طی چند هفته گذشته با این جمع عاشق خدمت به کشور ارتباط برقرار کرده و در خصوص دغدغه ما یعنی ” توانمندسازی و کمک به توسعه فرصتهای شغلی و درآمدی در مناطق روستایی زلزله زده ” صحبت کردم .

از آنجایی که این جمعیت به شدت علاقه مند به این مباحث بوده ، با همراهی خودشان و آمدن به منطقه و دیدن وضعیت موجود ، اولین گام در راستای توانمند سازی یعنی مشارکت، همدلی ، اعتمادسازی ،آموزشهای کاربردی برای ایجاد شغل و درآمد ، نیاز سنجی ، نهادسازی ،کمک مالی و مشاوره ای به طرح های اشتغالزایی و درآمد زایی ، ارزیابی ، نظارت و کنترل توسط خود مردم پیشقدم شدند . از اینکه این دغدغه اصلی مناطق زلزله زده را مدنظر قرار دادند من به عنوان یک عضو و از طرف اعضای گروه از تمای اعضا و مدیران سمن خانه توسعه و حمایت از تولیدات زنان روستایی قدردانی می کنم .

قرار است از سرمایه اجتماعی و کارگاه های آموزشی شروع شود و بعد از آن در خصوص صندوق اعتبارات خرد توسط خود اعضا به عنوان نهادی مردمی برای تامین مالی طرح های اشتغال زا و درآمد زا در روستا هم آگاهی رسانی و هم آموزشهای مناسب برای تشکیل و مدیریت آن و بعد از آن ایجاد آن توسط خود مردم صورت گیرد . در هر مرحله اقدامات ارزنده آنان را برای شما خواهم گفت .

 گردهمایی بانوان روستایی و صحبت خودمانی با آنان در خصوص فعالیتهای روزانه ،مهارتها و کارهایی که در روستا انجام می دهند و در نهایت طرح مساله و هدف حضور در کنار این عزیزان . ما معمولا در این سفرها بانوان عزیز را در مسجد یا تکیه جمع می کردیم و ساعتها صحبت می کردیم اما متاسفانه با زلزله این امکان گردهمایی برای ما حذف شد . اما ما قایل هستیم به این که خلاق باشیم راهی پیدا کنیم برای حل مشکل . از این رو تصمیم گرفتیم یک کانکس آموزشی و اجرایی برای خرید سفارش دهیم که این کانکس پس از انتخاب بهترین مکان، نصب شده و پایگاه حضور ما در ۵ روستای هدف باشد که هم برای ماندن چندین روز در روستا مشکل نداشته باشیم هم برای گردهمایی و آموزش و مشاوره و دیدارهای مردمی و غیره .

 

 

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *