اهداف هفده گانه توسعه پایدار ۲۰۳۰ سازمان ملل

 

بر اساس اهداف اعلام شده توسط سازمان ملل، از سال ۲۰۱۵تا ۲۰۳۰، کلیه ی کشورهای عضو سازمان ملل باید تلاش نمایند که به اهداف وشاخص های توسعه ی پایدار با همکاری و تعامل یکدیگر درسه سطح ملی، منطقه ای وبین المللی دست یابند. توسعه ی پایدار یعنی (توسعه ای که نیاز فعلی جوامع را بدون خدشه وارد کردن به توانایی های نسل های آتی درتامین نیاز ها یشان، تامین نموده و به فرصت هایی که برای روشن کردن دوره ی جدیدی از تحول درجهت تغییر اساسی جهانی دلالت داشته باشد، تاکید نماید.)

سازمان ملل متحد برای رسیدن به اهداف توسعه ی پایدار،۱۷ هدف کلان را تعیین وتصویب نموده که کلیه آژانسهای تخصصی بین المللی همچون یونسکو موظف و متعهد می باشند که راهبرد میان مدت و بلند مدت خود را بر این اساس تنظیم نمایند.این اهداف عبارتند از:

۱- پایان دادن به فقر.

۲- پایان دادن به کرسنگی.

۳- زندگی سالم وارتقاء رفاه.

۴- آموزش با کیفیت.

۵- برابری جنسیتی.

۶- دردسترس بودن آب سالم وفاضلاب.

۷- دسترسی به انرژی پاک ومقرون به صرفه

۸- رشد اقتصادی پایدار وکارشایسته.

۹- ارتقاء زیر ساخت های،تاب آور وصنعتی فراگیر.

۱۰- کاهش نابرابری.

۱۱- شهرها وجوامع پایدار وتاب آور.

۱۲- الگوی تولید ومصرف پایدار.

۱۳- اقدامات جهت مبارزه با تغییرات اقلیم.

۱۴- استفاده پایدار ازاقیانوس ودریا ها.

۱۵- ارتقای اکوسیستم وجلوگیری ازبین رفتن تنوع زیستی.

۱۶- جامعه ی پایدار وصلح آمیز.

۱۷- احیای مشارکت جهانی برای توسعه پایدار.

سوال : رمز موفقیت دستیابی به شاخص های توسعه پایدار در تعامل هوشمند ملی و داخلی ، منطقه ای و بین المللی است . چگونه ما می توانیم این تعاملات را ایجاد کنیم ؟ آیا زمان آن نرسیده است که به موضوعات اصلی توسعه پایدار کشورمان توجه کنیم ؟ البته خیلی فرصت سوزی شده و زمان را از دست داده ایم حالا به شدت برای توسعه پایدار کشورمان با توجه به مساله آب ، خاک ، هوا ،بیکاری ، خشکسالی ، تهدید جنگلها و محیط زیست ، فقر و بسیاری از مشکلات دیگر،نیازمند تعاملات سازنده و هوشمند در سطح ملی و ایجاد حکمرانی خوب (تعامل بین مردم با دولت و حاکمیت ) و بعد در سطح منطقه ای و بین المللی هستیم .براستی راهبرد دستیابی به این مهم چه می باشد ؟

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *