تحمیل هزینه‌های کلان اقتصادی با آلودگی هوا

انتشار گازهای گلخانه‌ای به وسیله انسان در فعالیت‌های مختلف اقتصادی اعم از کشاورزی، صنعت و خدمات، هزینه‌های سنگینی بر سلامت محیط‌زیست و انسان وارد کرده است. هزینه‌های متفاوتی که می‌توان پیامد آن را در توجه مجامع بین‌المللی و جهانی به این مسئله دانست که جدیدترین آن کنفرانس پاریس است که سران و نمایندگان ١٩۶ دولت گرد هم جمع شدند تا هدفی مشخص را برای نجات حیات زمین، انسان و تمام جانداران دنبال کنند؛ محدودکردن دمای زمین به دو درجه سانتی‌گراد تا سال ۲۰۵۰ هدف این کنفرانس بود.
چالش جهانی سلامت زمین و انسان برای بسیاری از کشورها در حال حاضر و آینده هزینه‌های بسیاری به همراه دارد. نتایج مطالعات صورت‌گرفته نشان می‌دهد انتشار گازهای گلخانه‌ای و تغییر اقلیم، باعث کاهش منابع آبی و خشک‌سالی، کاهش آب آشامیدنی، افزایش توفان‌های شن و افزایش بیماری‌های تنفسی، افزایش بیماری‌های ‌قلبی، بروز سیل و طغیان رودخانه‌ها، تخریب روستاها و کانون‌های تولیدی و مهاجرت به روستاها، محدودیت دسترسی به منابع آب و خاک به منظور تأمین موادغذایی و به‌ناچار استفاده از کود شیمیایی و آفت‌کش‌های بیشتر را به همراه داشته که سلامت انسان را به خطر می‌اندازد. درحال‌حاضر شاهد هستیم آلودگی هوای تهران و شهرهای دیگر کشورمان هزینه‌های کلانی از نظر اقتصادی و سلامتی به کشور تحمیل کرده است. تعطیلی مدارس، صنایع و افزایش هزینه‌های درمان و به‌خطرافتادن سلامتی انسان ازجمله این موارد است. اگر در کنار آن، عوامل روانی و ترس و واهمه از ادامه زندگی را نیز اضافه کنیم، استرس و فشارهای روحی و روانی که در شرایط آلودگی به جامعه تزریق می‌شود، به‌مراتب سنگین‌تر می‌شود.
بر اساس مطالعه سازمان بهداشت جهانی (WHO) تغییرات اقلیم بر عوامل اجتماعی و زیست‌محیطی تعیین‌کننده سلامت انسان، اثر داشته و به‌خصوص بر مؤلفه‌هایی چون هوای پاک، آب آشامیدنی سالم، غذای کافی و سرپناه امن که سلامت جسمی و روحی انسان‌ها را تضمین می‌کند، تأثیرگذار است. برآورد می‌شود در دوره زمانی ٢٠٣٠ تا ٢٠۵٠ در نتیجه تغییرات اقلیم هر سال حدود ٢۵٠‌هزار مرگ‌ومیر به خاطر سوء‌تغذیه، مالاریا، اسهال و تنش گرما به تعداد مرگ‌ومیر جهانی اضافه شود. به طور نمونه در اوج گرمای تابستان ٢٠٠٣ در اروپا به دلیل دمای بالای هوا، مرگ‌ومیر ناشی از بیماری قلبی، عروقی و تنفسی، به‌ویژه در میان افراد مسن، بیش از ٧٠‌ هزار نفر ثبت شده است. هزینه‌های آسیب مستقیم به سلامت (یعنی هزینه واردشده به بخش سلامت از بخش کشاورزی و آب و فاضلاب)، در حدود دو تا چهار بیلیون دلار در هر سال تا ٢٠٣٠ تخمین زده شده است. به‌طور نمونه الگوهای متغیر بارش بر عرضه آب شیرین تأثیر زیادی داشته است. فقدان آب سالم می‌تواند بهداشت افراد را کاهش و خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف را افزایش دهد. به‌طوری‌که به همین دلیل سالانه حدود ٧۶٠ هزار کودک زیر پنج سال به خاطر ابتلا به بیماری‌های اسهال فوت می‌کنند. حالت شدید کمبود آب، خشک‌سالی و قحطی به دنبال دارد که انتظار می‌رود در انتهای قرن ٢١ به‌دلیل خشک‌سالی و قحطی، مرگ‌ومیر در جهان افزایش یابد. برآورد شده است به دلیل افزایش دما و بارش متغیر، به احتمال زیاد کاهش تولید غذاهای اصلی باعث می‌شود در بسیاری از فقیرترین مناطق جهان، شیوع سوء‌تغذیه بیشتر شود. درحال‌حاضر ٣,١‌ میلیون مرگ‌ومیر به دلیل سوءتغذیه در جهان اتفاق می‌افتد. مناطقی از جهان که با زیرساخت‌های بهداشتی ضعیف مواجه هستند -عمدتا در کشورهای درحال‌توسعه – بدون کمک‌های بین‌المللی قادر به آمادگی، پاسخ‌گویی و مقابله با مشکلات ناشی از خطرات سلامتی حاصل از تغییر اقلیم نخواهند بود. در این مطالعه برای سلامت انسان‌ها پیشنهاد شده است از طریق حمل‌ونقل بهتر، استفاده بهینه از انرژی و غذای سالم و به‌ویژه از طریق کاهش آلودگی هوا اقداماتی صورت گیرد.

http://sharghdaily.ir/News/82306/تحمیل هزینه‌های کلان اقتصادی با آلودگی هوا

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *