تولید محصولات ارگانیک راهکاری برای کاهش گازهای گلخانه‌ای

بخش کشاورزی به دلایل گوناگون مانند استفاده از سم و کود شیمیایی بر انتشار گازهای گلخانه‌ای تأثیر دارد. حدود ۳۵ درصد از گازهای گلخانه‌ای که سالانه به جو زمین وارد می‌شوند، به دلیل استفاده از کودهای شیمیایی در زمین‌های کشاورزی است. در حال حاضر رویکرد جهانی برای حفاظت از زمین و محیط‌زیست و سلامتی مردم به سمت کشاورزی ارگانیک است. کشاورزی ارگانیک، نوعی کشاورزی است که در تولید و فراوری ‏محصولات آن، از کودهای شیمیایی، سموم، هورمون‌ها و دگرگونی‌ها و دست‌کاری‌های ژنتیکی استفاده نمی‌شود و همه مراحل تقویت ‏زمین، کاشت و برداشت با استفاده از نهاده‌های طبیعی (مانند کود زیستی، کپوست‌ها، حشرات سودمند، میکروارگانیسم‌های سودمند‏) است. کشاورزی ارگانیک به کشاورزی زیستی، بیولوژیکی و پایدار نیز معروف است. کشاورزی ارگانیک، درواقع به‌نوعی مدیریت منابع زیستی و تولید محصولات کشاورزی، به روشی کاملا پایدار و مطابق با اکوسیستم است که در آن، سلامت خاک، گیاه، انسان و سیاره زمین به‌عنوان یک موجود زنده یکپارچه، اصول پایداری زیستی، کمیت و کیفیت محصولات از تولید تا فراوری و انتقال به مصرف‌کننده، مدنظر است. آنچه امروزه سبب رشد کشاورزی ارگانیک شده، تأثیر نامطلوب و اثرات باقی‌مانده و درازمدت مصرف انواع کودهای شیمیایی، سموم و هورمون‌های موجود در محصولات کشاورزی بر افراد و محیط‌زیست است. در کشاورزی سنتی و متعارف بیش از ٣٠٠ ترکیب شیمیایی خطرناک و مصنوعی مانند آفت‌کش‌ها، علف‌کش‌ها و کودهای شیمیایی برای کنترل آفات و حشرات و حاصل‌خیزسازی خاک مورد استفاده قرار می‌گیرند که بقایای این مواد پس از ورود به بدن می‌تواند موجب مشکلات عدیده‌ای شود. استفاده از کودهای شیمیایی و آفت‌کش‌ها سبب آلودگی آب، خاک و هوا می‌شوند.
راه‌یافتن این مواد سمی به منابع آب زیرزمینی، رودخانه‌ها و دریاها یکی از خطرات امروزی است که تخریب‌های شدیدی را درپی داشته که ازجمله می‌توان به نابودی گونه‌های زیستی جانوری و گیاهی، برهم‌خوردن تعادل اکوسیستم، افزایش جلبک‌های سمی در دریاها، انتقال سموم از طریق آب به مناطق طبیعی و بکر و نابودی میکروارگانیسم‌های مفید اشاره کرد.در بخش کشاورزی نیز از استفاده از کودها و سموم شیمیایی، کاهش باروری زمین‌ها، بیابان‌زایی و کاهش میزان و کیفیت محصولات کشاورزی نیز بحث شده که کاهش عملکرد در واحد سطح را به همراه داشته است. به‌عبارتی، استفاده از کود و سموم شیمیایی نه‌فقط تخریب محیط‌زیست و به خطرانداختن سلامتی انسان‌ها، بلکه کاهش برداشت محصول و کاهش درآمد کشاورزان را نیز به همراه داشته است. کشاورزی ارگانیک بدون‌شک بهترین راهکار برای حفاظت از زمین و انسان است، زیرا با کشاورزی ارگانیک و استفاده‌نکردن از کود شیمیایی، تعادل زیست‌محیطی حفظ شده و همچنین به متعادل‌شدن آن نیز کمک می‌کند. همچنین محصول بیشتر و با کیفیت و استاندارد بالاتری تولید می‌شود. تحقیقات نشان داده کشاورزی ارگانیک مقدار قابل توجهی از دی‌اکسیدکربن جو زمین را جذب می‌کند و این باعث کاهش گازهای گلخانه‌ای و کاهش گرمایش جهانی می‌شود. مطالعه‌ای که در هلند صورت گرفته، نشان می‌دهد تولید محصولات ارگانیک کشاورزی در این کشور سبب کاهش استفاده از انرژی و انتشار گازهای گلخانه‌ای شده است. به‌طوری‌که:
١- در تولیدات ارگانیک مصرف انرژی و انتشار گازهای گلخانه‌ای در تولید شیر در واحدهای لبنی به‌ترتیب حدود ٢۵ درصد و پنج تا ١٠ درصد کمتر از فراورده‌های لبنی معمولی و سنتی است.
٢- مصرف انرژی برای هر واحد محصول تولیدی زراعی در مزارع ارگانیک حدود ١٠ تا ٣٠ درصد و در مزارع سبزیجات ارگانیک حدود ۴٠ تا ۵٠ درصد کمتر از تولیدات مشابه در مزارع معمولی و سنتی است.
٣- کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای برای هر واحد تولید محصول زراعی ارگانیک و مزارع سبزیجات ارگانیک به‌ترتیب در صفر تا ١۵ درصد و ٣۵ تا ۴٠ درصد بالاتر است. همچنین کشاورزی ارگانیک به‌عنوان راهکاری برای مقابله با مشکلات شوری خاک نیز مطرح است. در برزیل در منطقه‌ای که به دلیل روش‌های آبیاری نامناسب، خاک به‌شدت شور شده است، مزرعه ارگانیک به کشت محصولات می‌پردازد. این مزرعه ارگانیک دارای گواهی بیش از سه ‌هزار هکتار است که با روش‌های مختلف همچنین استفاده از کود دامی کمپوست محصولات ارگانیک تولید می‌کند. تجربیات جهانی نشان می‌دهد توسعه و ترویج کشاورزی ارگانیک می‌تواند راهکاری برای حل بسیاری از مشکلات بخش کشاورزی باشد.

http://sharghdaily.ir/News/78531/تولید محصولات ارگانیک راهکاری برای کاهش گازهای گلخانه‌ای

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *