✍️زنبور عسل :نقش گمشده آن در اقتصاد ، محیط زیست و امنیت غذایی

?زنبور فقط تولید کننده عسل نیست. این حشره کوچک و زندگی اجتماعیشان پر از رمز و راز و برکت و درس است . یکی از فعالیتهای مهم زنبور عسل گرده افشانی است. گرده افشانان می‌توانند، به بهبود زراعت(عملکرد و کیفیت) بسیاری از کشاورزان خرده مالک کمک کنند چرا که گرده افشانی باعث افزایش عملکرد محصولات آنان می‌شود، اما کاهش جمعیت گرده افشانان به این معناست که کشاورزان خرده پا درآمد کمتر خواهند داشت .کاهش گرده افشان‌ها می‌تواند تاثیرات فاجعه باری برای امنیت غذایی آینده داشته باشد. نبود گرده افشان‌ها می‌تواند سه چهارم محصولات زراعی جهان را به خطر اندازد. فائو معتقد است گرده افشانها ۳۵ درصد از زمین های کشاورزی جهانی را تحت تأثیر قرار می دهند و بر تولید ۸۷ محصول از محصولات غذایی پیشرو در سراسر جهان اثرگذار هستند.

?فائو به رسمیت شناختن نقش حیاتی گرده افشانان در تولید مواد غذایی و امنیت غذایی را ترویج می‌کند و شیوه‌های گرده افشانی که اتفاقا صلح آمیز هستند را در مدیریت کشاورزی ارتقا می‌دهد. به عنوان مثال، فائو برای کشور‌ها کمک‌های فنی در زمینه‌های مختلفی اعم از پرورش ملکه، تلقیح مصنوعی و ارائه راه‌حل‌های پایدار برای تولید عسل و بازاریابی صادراتی این محصول فراهم می‌کند. به دلیل نقش بسیار مهم زنبورعسل در گرده افشانی و افزایش باروری محصولات کشاورزی و میوه‌ها، سازمان جهانی غذا و کشاورزی ( فائو) روز ۲۰ می هر سال را به عنوان «روز جهانی زنبور» نامگذاری کرده‌است.

?زنبورداری و تولید عسل در معیشت روستائیان و همچنین در تولید داروها نقش آفرینی می‌کنند و از جمله این نقش‌ها می‌توان به عنوان یک فعالیت درآمدزا اشاره کرد که به جوامع روستایی کمک می‌کند تا درآمد بیشتری را کسب کنند. علاوه بر این زنبور عسل باعث حفظ تنوع گیاهان در محیط زیست می‌شود شاید یکی از بزرگترین حافظان تنوع گیاهی در دنیا همین زنبورهای عسل هستند. یک نگاهی به قیمت برخی تولیدات زنبور عسل واقعیت‌ها را به ما نشان می‌دهد که ضعف مدیریت و راهبرد ما در خلق ثروت، تولید غذای سالم و حفظ تنوع زیستی به چه میزان است. هر گرم زهر زنبور عسل،در حالی ۱۳۰ دلار در بازارهای جهانی خرید و فروش می شود که قیمت نفت با همه مشکلات فنی، سیاسی و اقتصادی بشکه‌ای ۷۵ دلار قیمت دارد. چرا زنبور را فراموش کردیم؟ ?

✍️دومین کنگره بین المللی و دهمین کنگره پژوهشی زنبورعسل ایران، دوم و سوم بهمن ماه ۱۳۹۸ در موسسه تحقیقات علوم دامی کشور برگزار شد. در این کنگره کارگاه های آموزشی هم داشت که در اول بهمن ماه ۱۳۹۸ توسط اساتید به نام اجرا شد . منم افتخار داشتم در کنار زنبورداران عزیز و محققان گرامی باشم و مطلبی را ارائه دهم که به پیوست ارائه شده است.

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *