روز جهانی غذا (۱۶ اکتبر )

✍️شعار روز غذا که توسط سازمان ملل و فائو بیان شده” حرکت به سو ی رژیم غذایی سالم برای دستیابی به جهانی بدون گرسنگی” است . تغییر رژیم غذایی سالم با خوردن میوه ها و سبزیجات فصلی و کاهش مصرف غذای ناسالم  می تواند در تحقق هدف “گرسنگی صفر” (zero hunger ) در جهت  اهداف توسعه پایدار کمک کند.

✍️بیش از ۸۲۰ میلیون نفر – تقریباً از هر ۹ نفر در سراسر جهان – گرسنه بوده  و سوء تغذیه از هر سه نفر ، یک نفر را تحت تأثیر قرار داده است. جهان با بحران افراطی روبرو شده است ، بخشی از مردم  با مشکل  چاقی  روبرو بوده  و بخشی دیگر  از ناامنی غذایی  رنج می برند.

✍️”اما امنیت غذایی در دوران ما فقط یک مقدار نیست،بلکه یک کیفیت است. رژیم های غذایی ناسالم به یک عامل مهم ظهور  بیماری و مرگ در سراسر جهان تبدیل شده است . یک ضرورت فوری وجود دارد که رژیم های سالم و پایدار و  مقرون به صرفه  را در دسترس همگان قرار دهیم. “

✍️در سطح مزرعه ، برای تأمین نیازهای تغذیه ای ، محصولات بومی فصلی بیشتری باید کشت شود. در هند ، این کار در حال حاضر انجام می شود  به طوری که ارزن به یک غذای فوق العاده تبدیل شده و اعتقاد بر این است که با ناامنی غذایی مبارزه می کنند.

✍️عامل دیگری که می تواند در مبارزه با ناامنی غذایی کمک کند ، جلوگیری از هدر رفتن مواد غذایی است. در گزارش وضعیت کشاورزی که توسط فائو در ۱۴ اکتبر ۲۰۱۹ منتشر شد ، آمده است که: “در سطح جهان ، حدود ۱۴  درصد از غذاهای جهان پس از برداشت از بین می روند. حدود ۶۰ درصد از کل ریز مغذی ها به دلیل هدر رفتن میوه ، سبزیجات و محصولات حیوانی در سطوح مختلف پس از برداشت از دست می روند. “

✍️اگر با ارائه زیرساخت ها و فن آوری های جدید  بتوان  از این تلفات جلوگیری کرد ، ۶۰ درصد از تلفات ریز مغذی ذخیره می شود. برای کاهش میزان زباله های غذایی  لازمست  استراتژی جدیدی در هر مرحله از زنجیره ارزش مواد غذایی  به منظور کاهش ضایعات طراحی شود .

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *