?سفر به پلدختر

بخش سوم و پایانی : امید برای سازندگی

✍در بحرانهایی همچون سیل و زلزله که افراد با اتفاقات غم انگیز و پر از استرس در زمان وقوع حادثه مواجه شده و بعد آن هم با خسارتها و زیانهای مادی و غیرمادی روبرو می شوند، شاید نتوان با دقت بالا و خطای کم عمق فاجعه و هزینه هایی که آن حادثه در کوتاه مدت و بلند مدت ایجاد می کند را برآورد کرد. شاید یکی از معیارهایی که بتوان با آن عمق فاجعه، خسارت و زیان را ارزیابی کرد نوع نگاه مردم به حال و آینده در ارتباط با این حادثه باشد .
✍ در سفر به شهرستان پلدختر، خسارت و زیانهای وارد شده با چشم قابل رویت بود اما اینکه این خسارات از دیدگاه ذینفعان یعنی همان هموطنان عزیز سیل زده قابل جبران هست یا نه را می توان درجملات و کلماتی که مردم عزیزمان در این شهرستان و روستاهای آن بیان می کنند یا رفتارهایشان تخمین و برآورد نمود .
✍بانویی می گفت : “همه زندگیمان رفت دیگه چیزی برای زندگی نداریم و امیدی هم نداریم که اوضاع درست شود ” . مادری کهنسال می گفت: ” تمام زندگی مان رفت دیگه عمری هم باقی نمونده که درست بشه ” . بانویی که همه جهیزیه او را آب برده بود می گفت:” با هزار قرض و وام این وسایل را جور کردم حالا هیچی ندارم و شدم بدهکار. دیگه چیزی تو زندگی برامون نمونده نمیشه هم جبران کرد ” . مردی که هیبتش نشان می داد سالیان سال است که ایستاده و به همه که نیاز به مهربانی و کمک داشتند دستشان را گرفته با جاری شدن اشکهایش بدون حرف، اوج مستاصل شدن خودش را برایمان به تصویر کشید. به شوخی به عروس خانمی که شب زلزله سیل آمد و همه زندگیش را آب برد گفتم : “امید به خدا درست میشه اما ما که تو عروسی شما نبودیم دوباره جشن بگیرید ما هم بیاییم. سریع بدون تامل گفت این دفعه جشن بگیریم ایران را آب می بره و همه بدبخت می شوند” .بانویی می گفت :آب خانه پدرم را برد که همه خاطرات ما در آن خانه بود و همه خاطرات پدرم رفت و گذشته مان نابود می شود”.
✍از صحبتهای تک تک مردم عزیز سیل زده می توان به عمق آسیبهایی که وارد شده پی برد. به قدری هزینه ها و خسارات زیاد است که با بیان جملات خود ناتوانی در بازسازی فاجعه را به تصویر کشاندن . اگر خسارت و زیان کم بود یا قابل جبران و تامین مالی بود ایتقدر دور از انتظار بودن جبران هزینه ها یا نشان دادن عمق فاجعه در کلمات و گفتارمردم عزیز سیل زده دیده نمی شد.
✍یادآوری شود که استان لرستان از نظر بیکاری و درآمد در وضعیت مناسب با توجه به میانگین کشوری نیست یعنی هم بیکاری بالا دارد و هم سطح درآمدی پایین . بنابراین انتظار داشتن حساب پس انداز و یا ثروت برای بخشی از مردم این جامعه که بدون شغل یا در سطح پایین درآمدی هستند قابل تصور نیست و این ضعف اقتصادی خانوارها در شرایط بحرانی سیل، مشکلات مضاعفی را برای جبران خسارتها به بار می آورد . به طوری که اطلاعات مرکز آمار نشان می دهد نرخ بیکاری در استان لرستان در پاییز سال ۱۳۹۷ در حدود ۱۲٫۸ درصد بوده که از میانگین کشوری که در حدود ۱۱٫۷ درصد است، بیشتر می باشد. از نظر درآمدی، میانگین درآمد سالانه خانوار شهری استان لرستان در سال ۱۳۹۶ برابر با ٣٢١٢٩١ هزار ریال بوده که در حدود ۱۲٫۴ درصد کمتر از میانگین کشوری (میانگین درآمد سالانه خانوار شهری کشور ۳۶۶۸۴۸ هزار ریال) و میانگین درآمد سالانه خانوار روستایی استان لرستان برابر با ١٩٣٠٨۶ هزار ریال بوده که در حدود ۴٫۳ درصد کمتر از میانگین کشوری( میانگین درآمد سالانه خانوار روستایی کشور ۲۰۱۸۴۲ هزار ریال) است .
✍با توجه به سطح درآمدی خانوار ، تامین هزینه خسارات وارد شده به مسکن و وسایل خانه و زندگی از یک طرف با توجه به تورم موجود بسیار سخت و دشوار است و از طرف دیگر دریافت وام و پرداخت آن برای خانوار مشکل آفرین است به خصوص که منابع درآمدی در بخش کشاورزی و روستایی با خسارات زیادی مواجعه شده است و درآمد زایی را به شدت آسیب پذیر نموده است. از سوی دیگر اگر بدهی خانوار (قرض و وام) را هم به این موارد اضافه کنیم، فضای مبهمی برای ادامه زندگی و کار و شغل برای هموطنان سیل زده کشورمان وجود دارد.

✍این شرایط در بلندمدت به همراه خودش خانوارهایی بدهکار و بدون قدرت مالی برای ایجاد یا توسعه کسب و کار خود دارد و به طور یقین بدون پس انداز و سرمایه گذاری، اقتصاد منطقه را با بحران مواجه خواهد ساخت . توانایی ناکافی برای پرداخت بدهی و قرض، توانایی ناکافی در سرمایه گذاری و تامین سرمایه در گردش کسب و کار ، نداشتن قدرت مالی کافی برای مشارکت در طرحهای توسعه روستایی توسط مردم به دنبال خودش فقر و گرسنگی، مهاجرت ناخواسته، بی اعتمادی، افسرگی، ناامیدی، افزایش هزینه های بیماری و ناهنجارهای اجتماعی را به دنبال خواهد داشت. از طرف دیگر اقتصاد منطقه به دلیل ضعف قدرت درآمدی خانوارها و مشکل در بازپرداخت بدهی بانکی، کاهش پس اندازها و سپرده گذاریهای بانکی برای تامین طرحهای توسعه پایدار با کمبود منابع مالی روبرو خواهند شد. در این شرایط انگیزه برای ورود سرمایه به منطقه توسط سرمایه گذاران به دلیل آسیب های وارد شده به زیرساختهای اقتصادی و اجتماعی و امید و انگیزه مردم کاهش می یابد و خود روند بازسازی،تولید، خلق ثروت و ارزش و توسعه پایدار را متوقف می سازد. همه این عوامل خود زمینه مساعد برای هر بحران مخربتری را فراهم می سازد .
?چه باید کرد ؟ تلاش مدبرانه و فعالانه برای جذب کمکهای سازمانهای بین المللی و بنگاه های اقتصادی جهان برای مشارکت در بازسازی و سرمایه گذاری، مشارکت فعال خیریه ها و نهادهای مردمی در ایجاد بسترهای مناسب برای درآمد زایی و اشتغال زایی، اعطای مشوق های لازم جهت جذب سرمایه و سرمایه گذاری در منطقه، بکارگیری سیاستهای مناسب پولی و مالی شاید در وهله اول مناسب باشد. اما بازسازی و توسعه استان بر اساس شاخص های توسعه پایدار نیازمند راهبرد و مسیر راه است که ضرورت دارد کارشناسان و محققان ملی به همراه کارشناسان و محققان استانی با توجه به گرایش های مختلف علمی اعم از فنی ، اقتصادی ، اجتماعی ، مدیریتی و توسعه ای در کنار هم کارآمدترین راهبرد را انتخاب، تدوین و در قدم بعدی مسوولین مقدمات اجرایی نمودن آن را فراهم سازند .
?رها کردن مردم با وعده ۵ یا ده میلیون کمک بلاعوض و یا پرداخت وام مسکن برای بازسازی و ساخت مسکن ، نه عقلایی است نه بر اساس عدالت توسعه محور .

#سیل_مهربانی??
#کمک_به_هموطنان_سیل_زده??

 

?بازدید میدانی : ۲۴ فروردین ماه ۱۳۹۸ ، شهرستان پلدختر ??????

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *