اقتصاد سبزو پایداری توسعه

?یکی از نکات مهمی که در اقتصاد سبز به آن توجه می شود پایداری توسعه و توجه به چالش‌های محیط زیستی است که یکی از این چالش ها، وقوع سیل است. سیلاب یکی از مهمترین فاجعه طبیعی در جهان است که میانگین خسارات سالانه بیش از ۴۰ میلیارد دلار را در جهان رقم زده است (Cooley 2006).
?آسیب های ناشی از سیلاب در طول زمان به دلایل مختلف افزایش یافته است که از جمله دلایل آن می توان به افزایش جمعیت در مناطق سیل خیز، افزایش تغییرات اقلیم و تشدید خطر سیل و همچنین کاهش زیرساخت های مناسب مدیریت سیل اشاره نمود . آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA)، اعلام نموده است باران های سنگین در طول ۵۰ سال گذشته در فرکانس و شدت افزایش یافته و انتظار می رود که در نتیجه تغییرات آب و هوایی حتی شدید تر شده و احتمال سیللابی شدن را افزایش می دهد .
?تجارب جهان نشان می دهد توجه به زیرساخت سبز ( Green Infrastructure) یک راهکار مناسب برای مدیریت سیل است . زیرساخت سبز (GI) می تواند به مدیریت سیل کمک نموده و منافع مشترک برای مردم و اقتصاد کشور داشته باشد . شواهد نشان می دهد که سرمایه گذاری در راهکارهای سبزبرای کاهش خطرات سیل و مدیریت آن اثربخش دارد . زیرساخت سبز شامل طیف وسیعی از ویژگی های زیست محیطی مختلف است و شامل استفاده از گیاهان، پوشش گیاهی و تکنیک های جذب برای جذب و انتقال بارش ، سیلاب و رواناب است. GI شامل باغ های بارانی(rain gardens )، گودال گیاهی(vegetated swales )، بشکه های باران(rain barrels )، پیاده رو متخلخل ( porous pavement )و سایر تکنیک ها است.
?سوال : با توجه به خسارات سیل های اخیر در کشور ، برنامه های مدیریت سیل با رویکرد زیرساخت سبز در کشور ما چیست ؟

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *